Lifestyle & sport

7x tips om te sporten met warm weer

Vorige week ging de zomer van start en hoewel heel Nederland daar naar uit keek, werd het ineens wel héél warm. Gelukkig hoeft deze hitte geen reden te zijn om geheel te stoppen met sporten, maar het is wel belangrijk om met bepaalde dingen rekening te houden of voorzorgmaatregelen te treffen. In deze blog geef ik je tips om tijdens de zomer gewoon je work-outs voort te zetten, zodat je niet bang hoeft te zijn dat je summer body verdwijnt. Of om natuurlijk de laatste puntjes nog even op de i te zetten voor je op vakantie vertrekt.

Genoeg eten en drinken
Tijdens het fietsen zorg ik niet alleen voor genoeg water, ook neem ik een proteïnereep mee, zoals deze van Barebells.

Het aller belangrijkste met sporten in de hitte is je vochtgehalte op pijl houden. Tijdens het sporten verlies je veel vocht en deze hoeveelheden kunnen behoorlijk stijgen naarmate de temperaturen hoger worden. Zorg dus dat je voor het sporten genoeg gedronken hebt, dat je genoeg water mee hebt tijdens het sporten en dat je na je work-out gedurende de dag voldoende blijft drinken. Maar zorg ook dat je voldoende eet voor en na het sporten. De voedingsstoffen kun je goed gebruiken om een ‘duf’ gevoel voor de rest van de dag te voorkomen.

Vroeger of later sporten

Dat het midden op de dag het warmst is, hoef ik je vast niet meer te vertellen. Kies er daarom voor om (vroeg) in de ochtend te trainen of ’s avonds richting de zonsondergang. Dit zorgt ervoor dat de training beter vol te houden is, je net wat harder kan trainen dan overdag en je minder kans hebt om te verbranden.

Intensiviteit aanpassen

Wanneer het warm is, is het belangrijk dat je niet op volle 100% traint. Neem gas terug in je training of pas de intensiviteit van je training aan. Halveer de tijd of afstand of neem wat langere rustpauzes. Zo voorkom je dat je oververhit raakt of flauwvalt, maar toch resultaten behaalt. Het heeft geen zin om je volledig in het zweet te werken tot je er bijna bij neervalt en je vervolgens ziek, zwak en misselijk te voelen. Ga liever voor een minder intensieve training waarbij je spieren wel volledig aan het werk zijn, zoals een buikspierkwartier of een leg-workout met oefeningen als donkey-kicks. Wat dacht je anders van deze full-body workout of  ab workout van 15 minuten?

Schaduw opzoeken

Net zoals de intensiviteit van je work-out aanpassen, is ook de locatie een belangrijke. Sport het liefst op een beschutte plek, zoals in het park onder de bomen. Ga je hardlopen? Probeer het asfalt te vermijden. Asfalt is namelijk nog warmer, omdat de zon hierop weerkaatst. Kies dus voor zand, gras of het bos.

Luchtige, korte kleding
Deze top van Adidas is geheel van mesh en zorgt ervoor dat je voldoende warmte kwijt kunt raken.

Luchtige en korte kleding helpt je om jezelf koeler te houden. Wanneer je in (te) strakke kleding gaat sporten in de hitte, kan de warmte van je lichaam minder goed weg. Draag daarom een wat losser shirtje of een shirt met zweetafvoerend materiaal en mesh. Ook wanneer je een pet tegen de hitte draagt is het belangrijk dat deze mesh zones heeft of voldoende lucht door kan laten, zodat de warmte via je hoofd weg kan. Verder kun je het best in een korte broek en top sporten.

Insmeren

Als kind werd het er al ingestampt: smeer je goed in! Ook met sporten in de buitenlucht is dit iets wat je niet moet vergeten. Door het feit dat je continu in beweging bent, voel je de zon minder tot niet op je huid branden, maar dat gebeurt wel degelijk en voor je het weet ben je verbrand. Zorg dus dat je je voor je work-out goed in smeert en de zonnebrand laat intrekken. Kies eventueel voor een zonnebrand die speciaal voor sporten is ontworpen en met zweet beter blijft zitten.

Luister naar je lichaam

De laatste tip die ik jullie wil geven, is (samen met veel water drinken) het meest belangrijk: luister naar jezelf. Zelf voel je het best aan wat je lichaam wel of niet kan hebben in de hitte. Stop dan ook echt wanneer je je niet goed begint te voelen of neem even een pauze waarin je je hartslag weer laat dalen en voldoende drinkt. Lukt het niet om er weer bovenop te komen? Stop en geef het de volgende dag nog een kans. Door naar je lichaam te luisteren, voorkom je blessures en andere pijntjes.

Dus, blijf lekker sporten, maar houdt de bovenstaande dingen in je achterhoofd om de zomer zo goed mogelijk door te komen op sportief gebiedt 🙂

Welke maatregelen neem jij tegen de warmte?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.