Diner

Warme tonijnsalade met aardappel en bonen

Avg’tjes met een twist, ik houd ervan! Deze keer heb ik voor jullie een heerlijk gerecht, geïnspireerd bij de personeelslunch van het hotel waar ik werk. Simpel, maar toch heel anders dan je gewend bent én bovendien erg lekker.

Als er iets is wat ik hier op Tenerife heb leren eten, zijn dat olijven. Thuis at ik deze zelden, terwijl ik ze tegenwoordig wekenlijks eet. Heerlijk voor ’s avonds als ‘ borrel’, door een salade, pasta of zoals in dit gerecht: door een warme maaltijd salade. Bovendien kun je ze heel goed al smaakmaker gebruiken in verschillende gerechten, ze geven namelijk net die extra smaak.

Het recept voor dit diner is simpel, maar daarom niet minder lekker. Door de aardappels eerst voor te koken, kun je ze heerlijk knapperig bakken. En dat tonijn en olijven goed samen gaan, hoef ik je vast ook niet te vertellen. Geen fan van sperziebonen? Dan kun je deze altijd vervangen door, bijvoorbeeld, broccoli of doperwten. Of heb je liever een vega(n) gerecht? Laat de tonijn dan achterwegen of vervang deze door vega kipstukjes. Je kunt de tonijn natuurlijk ook makkelijk vervangen door nog een groente toe te voegen. Kies bijvoorbeeld voor witte bonen, kikkererwten of linzen, zodat de maaltijd nog steeds veel eiwitten bevat.

Wat heb je nodig voor 2 personen?
  • 3 middelgrote aardappelen
  • 400 gram sperziebonen
  • 1 blikje tonijn op water á 145 gram
  • 15-20 zwarte, ontpitte olijven
  • 1 eetlepel Italiaanse kruiden
  • Peper & zout
Wat moet je doen?
  • Was de aardappels, zorg dat de schil goed schoon is en snijd in blokjes.
  • Kook de aardappelblokjes voor zo’n 5 minuten. Kook ook kort de sperziebonen in een andere pan voor zo’n 5 minuten.
  • Verwarm een scheutje olijfolie in een pan en bak de aardappelblokjes rondom bruin. Voeg de sperziebonen toe en roerbak deze voor 7 minuten op middelhoog vuur mee.
  • Snijd ondertussen de olijven in plakjes en laat de tonijn uitlekken.
  • Voeg de olijven, tonijn, Italiaanse kruiden, peper en zout toe en bak nog voor 3 minuten mee.

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via Facebook/Instagram en tag @its.about.health in je berichtje 🙂

Fan van dit recept? Probeer dan ook deze maaltijd met geroerbakte spruitjes en krieltjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.