Lifestyle & sport,  Persoonlijk

Hé jij, kies eens vaker voor jezelf!

Voor jezelf kiezen, de één vind het egoïstisch, ik noem het een vorm van self-care. In een eerdere blog gaf ik al verschillende tips om aan self-care te doen. In deze blog vertel ik je waarom ik vaker naar mijn hart luister, hoe ik dit heb geleerd en doe, wat mij dit oplevert én waarom jij jezelf ook vaker op de eerste plek zou moeten zetten.

Iedereen tevreden stellen

Vroeger, of beter gezegd: de eerste 16 jaar van mijn leven, was ik altijd bezig met het tevreden stellen van anderen. Kwam iets voor iemand niet uit? Nannique veranderde haar agenda wel. Moest er iets gedaan worden? Ik gooide gerust al mijn eigen zaken aan de kant en regelde het. Zo ging het ook op school. Ik zat altijd achter mijn klasgenoten aan tijdens groepsopdrachten en als zij het een dag voor de deadline nog niet af hadden, dan was ik degene die mijn vrije avond opofferde. Nee, ik werd er niet gelukkig van, maar iemand moest zich aanpassen, toch?

Een nieuw doel

In 2017 realiseerde ik het me: ik moest me niet aanpassen aan anderen, ik moest juist leren om meer naar mezelf te luisteren. Daarom stelde ik voor 2018 een doel. Een doel die zei dat ik meer moest doen wat mij gelukkig maakte. Toch ging dit niet zo makkelijk als ik dacht. Ik durfde vaak geen nee te zeggen, ik voelde me schuldig wanneer ik mezelf op de eerste plek zette of ik had het gevoel dat ik anderen liet zitten. Totdat ik in de zomervakantie van 2018 écht voor mezelf koos en besloot om na 5 jaar toch in behandeling te gaan bij een psycholoog voor het herstel van mijn eetstoornis.

Trainen om voor mezelf te kiezen

Al snel kwamen mijn psycholoog en ik erachter dat alle stress die ik kreeg door telkens meer taken op mij te nemen, mijn eetstoornis alleen maar stimuleerde. Als ik écht een grote stap in mijn herstel wilde zetten, moest ik liever voor mezelf worden, meer dingen doen die mij gelukkig maken én meer tijd en rust voor mezelf inplannen zodat ik mijn stress-level lager kon houden. Dat betekende oefenen en dat begon met daadwerkelijk tijd voor mezelf inplannen. Zo kwamen ‘Netflix’ , ‘Scrub en maskertje’ en ‘koken’ opeens op mijn weekplanning te staan. Bij de wekelijkse sessie’s keken we samen of ik mezelf echt meer rust had gegund, welke keuzes ik had gemaakt en wat deze situaties met mij deden. En iedere week bleek hetzelfde: als ik echt meer voor mezelf zorgde en luisterde naar mij hart, werd ik niet alleen rustiger in mijn hoofd, ik kon makkelijker omgaan met eten en sporten én maakte ik mezelf tegelijkertijd gelukkiger.

Hoe doe ik het nu?
Paragliden is iets wat ik altijd al wilde doen en nu, door mijn hart te volgen en gewoon stappen te zetten, kan ik dit van mijn lijstje strepen!

Oefening baart kunst zeggen ze, toch? Gelukkig is dat echt zo en kan ik nu regelmatig zonder moeite naar mezelf luisteren. Nog steeds plan ik de momenten in de week waarop ik echt even niks doe in. Maar het zit hem ook in andere dingen. Heb ik geen zin om te drinken of uit te gaan? Dan doe ik dat niet. Groepsleden die niet meewerken aan een opdracht? Dat is dan helaas hun probleem, niet meer de mijne. Word ik mee gevraagd voor een lunch of diner, maar wordt het me op het gebied van eten even te veel? Jammer, maar dan moet ik aan mijn eigen hoofd denken. Zo kan ik natuurlijk nog wel meerdere voorbeelden noemen, maar het belangrijkste is om je telkens af te vragen: welke keuze zou mij het gelukkigst maken.

Het blijft lastig

Ik geef toe dat naar je eigen hart luisteren en daar je keuzes naar maken lastig blijft. Zo heb ik vaak het gevoel dat ik mezelf buitensluit van andere mensen of dat ik niet aan verwachtingen van mensen voldoe. Hoewel ik weet dat ik mezelf niet buitensluit door af en toe ‘nee’ tegen sociale gebeurtenissen te zeggen, blijft het soms moeilijk. ‘Laat ik ze nu niet zitten?’ ‘Wat zullen ze nu van me denken?’ ‘Ze vinden me nu vast saai…’ Maar onthoud: je vrienden blijven echt wel je vrienden wanneer je er een keer niet bent. Is dat niet zo? Dan moet je je afvragen of je deze mensen daadwerkelijk vrienden kunt noemen… En met de verwachtingen van mensen, bedoel ik vooral het feit dat ik bang ben dat ik niet zo ben als de meeste achttien-jarigen. Vaak is het beeld van iemand van 18 een student die aan school werkt wanneer hij/zij wilt, die geen ‘nee’ zegt tegen alcohol en zich verheugt op flinke stapavonden. Het accepteren dat ik niet zo ben en daar keuzes naar maken, was best lastig, maar het zorgt er wel voor dat ik altijd bij mezelf blijf. Als je écht meer aan self-care wilt doen, moet je jezelf namelijk eerst accepteren om vervolgens meer van jezelf te kunnen houden.

Nu jij!

Hoewel het altijd een beetje lastig kan blijven om voor jezelf te kiezen in plaats van het tevreden stellen van anderen, deel ik deze blog natuurlijk niet voor niets. Ik wil jou laten zien wat het met je kan doen als je iets vaker naar je eigen hartje luistert en doet wat jou gelukkig maakt. Hoe je dat het best kunt aanpakken? Ik geef je een aantal tips:

  • Weet je niet wat je zou kunnen doen aan self-care op een vrije avond? Lees dan eerst eens deze blog vol met self-care tips ter inspiratie.
  • Pak je agenda erbij en plan een moment in die je geheel aan jezelf gaat besteden (of, als je dat leuker vind: een gezellig avondje met vrienden).
  • Heb je één keer ‘nee’ tegen iets gezegd en voel je je daar vervelend door? Probeer het dan om te draaien: zouden die mensen zich voor jou wel aanpassen? Is het antwoord nee? Dan hoef je je dus nergens slecht om te voelen!
  • Schrijf iedere situatie waarin je voor jezelf kiest op, leg uit welke keuzes je had, wat voor een gevoel deze jou gaven én vertel waarom je uiteindelijk voor jezelf hebt gekozen. Vergeet natuurlijk niet het resultaat van de keuze op te schrijven. Zo krijg je motivatie en een steuntje in de rug bij alle volgende situaties.
  • Luister altijd naar je lichaam! Je lichaam geeft niet voor niets signalen en het is aan jou om daarna te luisteren. Geeft je lichaam aan dat het een pauze nodig heeft? Neem die dan zeker.
  • Stel persoonlijke doelen die ervoor zorgen dat je vaker voor jezelf tijd in móét plannen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hardloopwedstrijd die ervoor zorgt dat je tijd inplant voor je favoriete hobby: hardlopen. Of je wilt graag je huid verbeteren en dat vraagt een goede skin-care routine waar je de tijd voor moet nemen. Of je doet het zoals mij en zet een iets complexer doel. Zo wilde ik per sé mijn stage in het buitenland in 2019 starten en dat betekende dat ik flink aan mijn herstel moest werken.
Door vaker voor mijzelf te kiezen, ging mijn herstel een stuk makkelijker en kan ik nu vaker genieten van buiten de deur eten.

Zonder doel of met doel, ik ben ervan overtuigd dat als iedereen iets vaker voor zichzelf zou kiezen, we allemaal een stuk gelukkiger zouden zijn. Tuurlijk, soms moeten we ons aanpassen aan situaties en we moeten elkaar zeker blijven helpen, maar het is aan jezelf om te zorgen dat dit niet jouw leven gaat overnemen. Pak dus gewoon eens een boek en neem de rust die je verdient. Plan een weekendje weg met een vriend of vriendin. Houd de tips en inspiratie in gedachten en ga aan de slag met het (nog) gelukkig(er) maken van jezelf! Want echt, naar je hart luisteren kan geweldige dingen opbrengen.

Deel vooral jouw ervaringen, tips en motivatie als het gaat om self-care onder deze blog of via Facebook/Instagram en tag mij in je berichtje 🙂

Veel liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.