Lunch

Vegan slabootjes met quinoa

Slabootjes, wat zien ze er toch altijd leuk uit, vind je niet? Deze gezonde variant op de taco is ideaal als lunch en zorgt er niet alleen voor dat je geniet van een gezonde maaltijd, maar ook direct een grote portie groente binnenkrijgt!

Ik wilde ze al een tijd maken, die slabootjes. Laatst besloot ik het maar gewoon eens te doen met de producten die ik nog in huis had en dat pakte goed uit! Binnen een paar minuten stond er een maaltijd op tafel die niet alleen lekker en gezond is, maar ook van goede voedingswaarde is voorzien. Zo zorgen alle groente voor vele vitaminen en mineralen en levert de quinoa een goede hoeveelheid koolhydraten en eiwitten die ervoor zorgen dat je weer verder kunt met je dag.

Daarnaast koos ik ervoor om hummus als ‘saus’ te gebruiken. En het leuke hiervan is dat je veel verschillende varianten kunt maken. Zo gebruikte ik een hummus in de smaak ‘Spicy Mango’, maar zou jij ook gebruik kunnen maken van een naturel of gegrilde groenten variant. Heb je meerdere smaken hummus in huis? Maak dan vooral verschillende slabootjes!

In principe is deze lunch geheel plantaardig, mits je ook let op de hummus die je gebruikt. Mocht je liever wel vlees gebruiken, voeg dan gerookte spekreepjes toe aan de vulling.

Wat heb je nodig voor 1 lunch?
  • 1 krop romaine sla
  • 60 gram gekookte quinoa
  • ¼ komkommer
  • 1 tomaat
  • ½ paprika
  • 2 eetlepels hummus naar keuze (ik gebruikte de spicy mango van Maza)
  • Handje kiemgroenten
  • Eventueel: gerookte kipreepjes
Wat moet je doen?
  • Snijd de paprika, tomaat en komkommer in blokjes.
  • Meng de gekookte quinoa, hummus, tomaat, paprika en komkommer door elkaar en breng eventueel op smaak met een snufje zout en peper. Voeg hier ook de gerookte kipreepjes toe, mocht je deze gebruiken.
  • Haal de bladeren van de krop sla en was deze. Dep ze droog en leg ze op een bord.
  • Vul de bladeren met het quinoa mengsel.
  • Maak de slabootjes af met wat kiemgroenten.

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via Facebook/Instagram en tag @its.about.health in je berichtje 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.