Persoonlijk

Update FullCharge #1

Een maand geleden maakte ik een start met het programma van FullCharge. Met al een aantal challenges achter de rug, leek het me leuk om met jullie terug te blikken op deze eerste maand. Welke challenges ging ik aan? Op welke manier? Wat heb ik geleerd? En hoe kijk ik tegen de rest van het programma aan?

Het programma

In mijn vorige blog over FullCharge, waarin ik vertelde dat ik de komende maanden het programma van FullCharge zou gaan volgen, vertelde ik ook uitgebreid over de inhoud van dit programma. Kort samengevat werk je binnen vijf maanden naar een betere versie van jezelf. Je leert om een gezond, bewust en gelukkig leven te leiden aan de hand van verschillende challenges en opdrachten. Iedere twee weken staat er een nieuwe challenge klaar, maar blijf je ook de voorgaande challenges uitvoeren. Intussen heb ik al twee challenges uitgevoerd.

Challenge 1: kick-start je dag

De eerste challenge waar we mee aan de slag gingen, was het kick-starten van je ochtend. We kregen de opdracht om een nieuwe handeling aan onze ochtendroutine toe te voegen, om zo de dag nóg beter te beginnen. De handeling die je aan je routine toe zou voegen, mocht je volledig zelf kiezen. Zo kon je kiezen om de FullCharge lessen standaard in de ochtend te doen, maar ook moeilijkere handelingen als mediteren of stretchen.

Ik koos ervoor om het opmaken van mijn bed aan mijn ochtendroutine toe te voegen. Geen moeilijke handeling, maar wel iets wat ik altijd graag wilde doen en simpelweg niet deed. Gek eigenlijk, want in hotels doe ik het standaard. Ik hoopte dat deze handeling mijn kamer er rustiger uit liet zien, zodat ik zelf ook meer rust in mijn hoofd creëerde.

“Making your bed every morning is correlated with better productivity and a greater sense of well-being” – Charles Duhigg

Hoe verliep deze challenge?

Omdat het geen lastige opgave was om mijn bed op te maken, zal het je vast niet verbazen dat ik deze challenge iedere dag uit heb gevoerd. En nog iets goeds: ik doe het nog steeds! Mijn kamer in lopen en een opgemaakt bed zien waar de kussentjes netjes op liggen, maakt mijn kamer een stuk rustiger. Bovendien heb ik nu het gevoel dat ik de nacht volledig afsluit op het moment dat ik mijn pyjama opgevouwen op mijn bed leg en mijn dekbed hier overheen trek. Maak jij dus (nog) niet je bed op in de ochtend, probeer dit dan eens te doen en kijk wat voor een gevoel het je geeft!

Challenge 2: meer water drinken

De tweede challenge waar we mee te maken kregen in deze eerste maand, was het drinken van meer water. Deze challenge was niet alleen bedoeld om je bewuster te maken van hetgeen wat je drinkt, maar ook om genoeg te drinken in het algemeen. We weten namelijk allemaal dat we genoeg moeten drinken en dat we dan het best water kunnen drinken. Bovendien krijg je met het drinken van andere dranken onbewust veel calorieën binnen die je lichaam niet écht verzadigen en goede voedingsstoffen geven.  Hoewel ik altijd zo veel mogelijk (water) probeerde te drinken, kwam ik vaak niet aan de twee liter per dag. Deze challenge kwam dus goed van pas!

Dronk ik meer water?
Mijn tip om meer (water) te drinken? Gebruik grote glazen!

Omdat ik geen grote liefhebber van water ben, wist ik dat deze challenge lastig zou worden als ik alleen écht water in het totaal zou meerekenen. Daarom besloot ik dat water in de vorm van thee en aangemaakt met een beetje ranja ook zouden tellen, dit drink ik namelijk wel heel graag. En zo kwam ik erachter dat het helemaal niet lastig hoeft te zijn om twee liter water te drinken, het gaat erom dat je hier aan denkt. Allereerst bleef ik doorgaan met het drinken uit grote glazen. Zo had ik met één kop thee al 0,4 liter water binnen en met een glas ranja 0,3 liter. Verder vroeg ik mij vaker af of ik een drankje als Ice Tea Green of Rivella nodig had en of ik hier echt zin in had. Wanneer ik inderdaad verlangde naar een drankje anders als water, nam ik dat, maar wanneer dit niet het geval was, nam ik een Spa Rood.

Wat heeft deze challenge mij geleerd?

Door bovenstaande handelingen lukte het me om iedere dag meer dan twee liter water te drinken. Zelfs nu houd ik dit nog vol. Deze challenge heeft me namelijk laten in zien hoe vaak ik onnodigde calorieën dronk. Het heeft me nog bewuster doen laten genieten van die cappuccino op het terras en de Rivella ‘s avonds op de bank. Hiernaast heb ik ook minder last van hoofdpijn en een dipje rond het middaguur.

Wel wil ik graag vermelden dat het niet verkeerd is om je calorieën te drinken. Tuurlijk, water is een betere optie, maar verwen jezelf ook af en toe met een andere drankje. Als je er maar voor zorgt dat niet zeven van de tien drankjes een andere drank als water zijn. Bovendien kan het drinken van calorieën een manier zijn om wat gewicht aan te komen, indien nodig.

Meer over deze eerste maand
Vaker voor jezelf kiezen is zo’n fijn gevoel!

Zoals ik al eerder aangaf, werk je tijdens het programma van FullCharge ook met kleine lessen en opdrachten. Het lezen van een les en het maken van de bijbehorende opdrachten, kost je zo’n 5-10 minuten per dag. Ik moet zeggen dat ik de ene les interessanter vind als de ander en dat sommige opdrachten mij beter bijblijven als de rest. Toch merk ik dat het lezen van de lessen mij bewuster maken in mijn keuzes en de opdrachten mij daadwerkelijk aan het denken zetten. Het is een goede manier om erachter te komen wat ik belangrijk vind in het leven en wie ik wil zijn. Ik heb gedurende deze eerste maand dan ook al een aantal keuzes gemaakt die ik anders niet snel zou maken.

Op naar de volgende maand

Intussen ben ik al weer op de helft van de eerste challenge van de nieuwe maand. Gedurende deze challenge is het van belang om minder snel te eten en tijd te nemen voor je maaltijden. Ik wil niet veel verklappen, maar ik vind het tot nu toe erg moeilijk. Desalniettemin merk ik al wel verschillende dingen op. Hoe deze challenge mij uiteindelijk is bevallen en of ik deze vol heb kunnen houden, lees je volgende maand! Netzoals de vierde challenge van het programma 😉

Met deze blog heb ik jullie voldoende bij gepraat over de eerste maand van mijn FullCharge avontuur. Ik heb te maken gehad met twee verschillende challenges: het kick-starten van mijn ochtend en het drinken van meer water. Het opmaken van mijn bed in de ochtend heeft ervoor gezorgd dat ik meer rust heb en de nacht volledig voor mijzelf kan afsluiten. Het drinken van meer water zorgde voor minder hoofdpijn en laat mij nog bewuster genieten van andere drankjes.

Ben je enthousiast geworden over het FullCharge programma en denk je dat dit avontuur ook jou zal helpen naar de beste versie van jezelf waarbij je een gezond, bewust én gelukkig leven leidt? Gebruik dan de code ‘NANNIQUE10’ en ga aan de slag!

Liefs!

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.