Persoonlijk,  Voeding

Zo ga ik om met uitdagingen rondom eten

Er was een tijd dat ik sociale momenten en uitdagingen rondom eten ontweek. Tegenwoordig weet ik beter met dit soort momenten om te gaan en kan ik er steeds meer van genieten. Omdat ik weet dat er veel mensen zijn die het lastig vinden om van uitdagingen te genieten, deel ik in deze blog hoe ik om ga met dit soort momenten en dus meer plezier heb. Lees je mee?

Wat versta ik onder uitdagingen?

Uitdagingen zijn voor iedereen anders, zo ook de uitdagingen die we aangaan rondom eten. Voor mij zijn dit voornamelijk sociale momenten als verjaardagen of etentjes buiten de deur. Dit zijn namelijk momenten waarop ik zelf geen controle heb over wat er in mijn eten zit en wat er wordt aangeboden. Ook vind ik het af en toe nog spannend om bepaalde voedingsmiddelen te eten. Zo vind ik bijvoorbeeld ijs erg lekker, maar krijg ik altijd nog een raar gevoel in mijn buik op het moment dat ik mijn tanden erin moet zetten. Welk moment of welke producten voor jou ook nog een uitdaging zijn, ik hoop dat de volgende tips je kunnen helpen om steeds een stapje verder te zetten en te leren genieten.

Gezelligheid staat voorop

Als er iets is wat mij door de moeilijke momenten in een restaurant of op het terras helpt, is dat gezelligheid. Voor mij is het heel belangrijk om uitdagingen aan te gaan in een gezellige, positieve sfeer. Zo ga ik graag buiten de deur eten met goede vriendinnen. Hoe erg ik dan soms ook tegen het moment op kijk, wanneer ik met leuke mensen aan tafel zit en lekker kan praten en lachen, is het goed. Dit is namelijk een goede afleiding en het zorgt ervoor dat het stemmetje in mijn hoofd geen kans krijgt om zich (te hard) te laten horen.

Samen eten, samen delen
Een lekkernij bij de koffie? Ik deel er steeds vaker een met mijn moeder 🙂

Een andere manier waarop ik makkelijker om kan gaan met uitdagingen, is door bepaalde dingen te delen. Hoewel ik weet dat het nog steeds het best voor het volledige herstel is om iets in zijn geheel te eten, weet ik ook dat dat nog lastiger kan zijn. Ik geloof er zelf in dat je met kleine stappen al heel veel kunt bereiken. Daarom deel ik vaak (voor mij) spannende voeding met mijn moeder. Denk hierbij aan een stukje taart bij de koffie, een nagerecht in een restaurant of een grote pizza. Door dit te doen verwen ik mezelf weer vaker met lekkere dingen en leer ik deze weer te eten. En nog belangrijker: stapje voor stapje leer ik weer te genieten van deze gerechten.

De online menukaart

Hoewel de vorige twee tips zich voornamelijk afspelen op het moment zelf is er ook nog iets wat ik graag doe voor ik de uitdaging aan ga: de menukaart bekijken. Wie doet het tegenwoordig niet? Mij helpt het heel goed om mezelf voor te bereiden op het bezoek aan een bepaald restaurant en om alvast een impressie te krijgen van wat me te wachten staat. Het is overigens niet zo dat ik al mijn keuze maak vóór ik naar het restaurant toe ga, maar ik kijk welke gerechten een mogelijkheid zouden kunnen zijn. Vervolgens kies ik op het moment zelf het gerecht waar ik dan het meest zin in heb. Door dit te doen laat ik mijn zogenaamde ‘eetregels’ achter me en weet ik dat ik ook écht ga genieten van de gekozen maaltijd.

Tijd voor mezelf

Oke, voor en tijdens het bezoek gaat alles goed en je hebt op het moment zelf genoten van de maaltijd en de gezelligheid, maar dan komen die momenten na je uitdaging. Je weet wel, de stemmetjes in je hoofd die zeggen dat je nu extra moet sporten of die zeggen dat je in de avond geen snack meer mag pakken. Oh en ken je die van je ontbijt al? Dat stemmetje laat je denken dat je nog vol bent van het eten van de avond ervoor en dus sla je je ontbijt over. En dat terwijl je al ruim 12 uur niks meer hebt gegeten! Ja hoor, van die nare gedachten heb ik ook nog steeds last, maar gelukkig weet ik nu hoe ik ervoor kan zorgen dat ik niet naar die stemmen ga luisteren. Namelijk door tijd voor mezelf in te plannen.

Door te lezen ontspan ik altijd. Op dit moment lees ik ‘het Fuck-It Dieet’. Lekker toepasselijk en tot nu toe een aanrader!

Compensatie gaat je niet helpen in je herstel of bij het makkelijker maken van het eten van maaltijden waar jij geen controle over hebt. Mij helpt het om rust te nemen. Gewoon, een dag zonder al te veel aan mijn hoofd. Ik weet van mezelf dat mijn eetstoornis omhoog komt bij stress, dus een stressloze dag zorgt ervoor dat ik een goede herinnering aan de avond ervoor houd. Een etentje buiten de deur voor mijn toetsweek? No thanks! Doe mij maar een etentje na wat drukke dagen, zodat ik de dag erna lekker op de bank met een tijdschrift kan zitten en tijd aan mezelf kan besteden. Ontspan jij door te lezen, netflixen of te wandelen? Doe dit dan vooral op ‘the day after’.

Je agenda is je vriend

Zo belangrijk als rust na een uitdaging voor mij is, zo belangrijk is het voor mij ook om rust te hebben als het gaat om het plannen van uitdagingen. Voor mij heeft het geen zin om drie dagen achter elkaar een drankje, lunch of diner te plannen, omdat mijn gevoelens en gedachten zich dan op blijven stapelen. Ik plan liever één of twee sociale momenten buiten de deur per week zodat ik daar zo veel mogelijk van kan genieten. In de vakantie probeer ik vaak zo’n drie tot vier dagen tussen uitdagingen te laten waarop ik de rust voor mezelf kan bewaren en mij kan voorbereiden op het volgende moment. Dit betekent inderdaad dat ik weleens ‘nee’ moet zeggen tegen sommige mensen. Hoewel ik dit eerder verschrikkelijk vond en me hier een slecht persoon door kon voelen, zie ik het nu als een vorm van zelfzorg. Bovendien word ik er echt geen leuker persoon op als ik onder spanning sta.

Ik snap heel goed dat je op vakantie iedere dag te maken kunt krijgen met maaltijden in eetgelegenheden en dat je hier geen ‘rustdagen’ voor jezelf in kunt plannen. In een blog van vorig jaar deelde ik hoe het voor mij is om met een eetstoornis op vakantie te gaan en hoe ik met iedere dag buiten de deur eten tijdens de vakantie om ga.

Stap niet op de weegschaal

De laatste handeling die ik doe, of eigenlijk níét doe, is het staan op de weegschaal de dag nadat ik mezelf heb uitgedaagd. Hoewel ik heel goed weet dat een dag of twee dagen anders eten je niet dikker maken (ja dit is echt waar), geeft het me meer rust om dat apparaat even te laten voor wat het is. De extra grammen die er eventueel op zouden kunnen zitten, zijn voornamelijk vocht die je lichaam vasthoudt door het zoutere en koolhydraatrijkere eten. Door de dag na een spannend moment niet op de weegschaal te staan, behoud ik het gevoel van plezier. Bovendien creëer ik meer rust in mijn hoofd, omdat ik me niet druk hoef te maken over een getalletje.

Waar wil ik nog naartoe werken?

Hoewel ik voor mezelf al goed weet hoe ik met uitdagingen rondom eten om moet gaan, heb ik voor mezelf ook een paar verbeterpunten. Het zijn voornamelijk punten waar ik graag naartoe zou willen werken. Zo zou ik graag op een dag iets lekkers bestellen en deze geheel zelf op willen eten. En nee, dan heb ik het niet over een bolletje ijs. Iets wat wel op mijn lijstje staat? Een grote, warme stroopwafel van de markt! Ook zou ik graag de uitdaging aan willen gaan waarin ik de keuze voor een restaurant volledig aan iemand anders overlaat en hierdoor dus ook niet van te voren de menukaart kan bekijken. Ik hoop op die manier beter om te kunnen gaan met spontane eetmomenten. Maar, zoals ik in het begin al zei geloof ik in de kracht van kleine stappen en zijn het de bovengenoemde handelingen die mij helpen bij het aangaan van uitdagingen rondom eten.

Mijn uitdagingen in een tijdlijn
Hoewel het nog vrij veel handelingen zijn om meer te kunnen genieten van maaltijden buiten de deur, helpen deze stappen mij heel goed.

Als we dit verhaal in een soort tijdlijn zetten, vormt zich een cirkel. Voor een uitdaging is het belangrijk dat ik mij goed kan voorbereiden door de spannende momenten goed te plannen. Naarmate dit moment dichterbij komt, bekijk ik graag de menukaart van het restaurant. Op het moment zelf vind ik het belangrijk dat ik gezellige afleiding van vrienden heb en eventueel bepaalde gerechten of lekkernijen kan delen. Na de uitdaging zorg ik ervoor dat ik niet ga compenseren, maar laat ik mezelf ontspannen om mijn stresslevel zo laag mogelijk te houden. Ook stap ik de dag erna niet op de weegschaal. Vervolgens is het weer belangrijk om de volgende uitdaging na een aantal dagen te plannen.

Of je al lang bezig bent met het vinden van een goede manier om uitdagingen rondom eten aan te gaan of dat je hier al een goede balans in hebt gevonden, ik hoop dat ik je met deze blog heb kunnen inspireren en motiveren! Onthoud dat genot het belangrijkst is en dat één, twee of drie maaltijden of hapjes buiten de deur jou niet dikker zullen maken.

Hoe ga jij om met spannende eetmomenten?

Liefs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.