Reizen

Vakantiedagboek in eigen land

Afgelopen week was ik een paar daagjes op vakantie. Niet in het buitenland, maar gewoon lekker in Nederland. Gedurende vier dagen vermaakten we ons prima in het noorden van ons kikkerlandje. Hoewel ik jullie al meenam via mijn stories op Instagram en Facebook, gaven jullie aan het leuk te vinden om een dagboekje over deze kleine vakantie te lezen. In deze blog vertel ik je wat we waar in Nederland deden en wat mijn favoriete momenten waren.

Een (mislukte) verassing

Onlangs hebben we besloten om onze vakantie naar Marrakesh in oktober dit jaar niet door te laten gaan in verband met het coronavirus. Toch wilde we nog wel graag een paar daagjes vakantiegevoel hebben. Mijn vader was de afgelopen weken veel op het internet aan het zoeken naar leuke steden, hotels en uitjes in Nederland, maar wat hij niet wist, was het feit dat mijn moeder en ik allang een paar daagjes weg hadden geboekt. We moesten hem vaak teleurstellen wanneer hij over een vakantie begon, stiekem koffers inpakken, zorgen dat er de laatste dagen geen boodschappen meer werden gehaald én Willem moest bij vrienden logeren. Dit geregel zorgde ervoor dat mijn vader het een en ander al doorhad, maar hij had geen idee wanneer en waarheen we hem mee zouden nemen. We vertelde hem een dag van te voren dat we weg zouden gaan en de volgende ochtend kon onze vakantie van start!

Dinsdag, dag 1

Om 8:30 reden we weg van thuis naar onze eerste stop: Bakkerij Ubak in Staphorst. Dit is één van de favoriete bakkers van mijn vader en we wilde hem hier graag blij maken met een taartje om de vakantie af te trappen. Helaas was het niet mogelijk om daar een taartje te eten, dus besloten we verder te rijden naar een modewinkel in De Wijk. Deze grote kledingwinkel heeft een eigen brasserie waar we na wat rondkijken tussen de kleding, alsnog wat konden drinken.

De tweede stop richting het eerste hotel was Sneek. Nadat we de winkelstraat van Sneek hadden gezien, lunchte we bij Grand Cafe De Walrus. Dit restaurant werd ons door verschillende mensen aangeraden en het eten was er ook erg lekker. Na onze lunch wilde we graag een bootje huren om door de grachten van Sneek te varen. Helaas waren alle bootjes al verhuurd en zaten de rondtochten al vol. We besloten om naar de Waterpoort te lopen en keken hier naar de verschillende, mooie boten die voorbij kwamen. Zo leuk om te zien altijd! Vervolgens stapte we in de auto en probeerde we in Earnewald een bootje te huren. Toen ook hier geen bootjes meer beschikbaar waren en het erg druk was, kozen we ervoor om naar het hotel in Leeuwarden te rijden waar we de eerste twee nachten zouden verblijven.

Nadat we de auto hadden geparkeerd, waren ingecheckt en ons even hadden opgefrist was het tijd om Leeuwarden te ontdekken. Omdat we in Sneek geen bootje of rondvaart konden doen, wilde we dit graag in Leeuwarden proberen. Helaas waren we er ook hier te laat bij. We dronken een drankje bij Roast aan de gracht, bezochten wat winkels en boutiques en rustten daarna een beetje uit op onze hotelkamer. ‘s Avonds aten we weer aan de gezellige gracht bij Grand Café Fire. Hier nam ik een erg lekkere poké bowl met tonijn. Hiermee zat onze eerste dag erop.

Woensdag, dag 2

De volgende dag besloten we Leeuwarden te verlaten en naar een nog noordelijker punt Nederland te gaan: Ameland. Ik was nog nooit op een waddeneiland geweest en voor mijn ouders was dit ook alweer een aantal jaar geleden. Rond 9:45 stapte we in de auto naar Holwerd waar we om 11:45 op de boot naar Ameland vetrokken. Uiteindelijk kwamen we rond 12:50 op Ameland aan en besloten we naar het plaatsje Nes te gaan. Hier lunchten we eerst, omdat we inmiddels al wel trek hadden. Na de lunch liepen we door het kleine maar gezellige Nes.

Rond 15:30 hadden we genoeg gezien van Nes en besloten we dat het te warm was om ook de andere dorpjes te bezoeken. We pakte de boot van 16:00 weer terug naar Holwerd en reden daarna terug naar ons hotel in Leeuwarden. Het bezoek aan Ameland was kort, maar ik vond het wel heel leuk om eens te zien. Zelf had ik zelf niet gevoel dat ik nog meer van het eiland moest zien. Maar mocht jij dit wel hebben, dan kun je het eiland leuk op de fiets ontdekken.

Eenmaal terug in het hotel voelde we ons best vermoeid en besloten we dichtbij het hotel te eten. Gelukkig zit Grand Cafe De Walrus ook in Leeuwarden en direct naast ons hotel. Hier gingen we dan ook gezellig avondeten. Na het eten liepen we nog even door de stad en haalden we wat water en fruit bij de Albert Heijn. Toen we om 20:30 terug bij het hotel kwamen, kon ik het niet laten om Elise van @foodi.e.s een berichtje te sturen om wat te drinken in de stad. We dronken een homemade lemonade bij Lazy Lemon en kletsten de rest van de avond over van alles.

Donderdag, dag 3

Na twee nachten in Leeuwarden geslapen te hebben, was het tijd om naar ons laatste hotel te rijden. Maar niet zo maar, want eerst stonden er nog verschillende activiteiten op de planning. We begonnen onze ochtend met een ontbijtje in de stad. We besloten om bij Douwe Egberts te ontbijten, omdat we dan verzekerd waren van een goede koffie. De koffie was heerlijk, maar het ontbijt was ook erg lekker en boven verwachting. Dit was een goede start van de ochtend!

Na ons ontbijt checkten we uit bij het hotel, plaatsten we onze koffers in de auto en liepen we (op aanraden van vele van jullie) door de stad naar de Blokhuispoort. Dit is een oude gevangenis in Leeuwarden die nu op verschillende manieren wordt gebruikt. Zo vind je er een hostel, bibliotheek, ateliers en kleine boutiques. Bovendien krijg je een kijkje van de gevangeniscellen en buitenplaatsen. Hoewel er nog vrij veel gesloten zat toen wij er waren, vond ik het erg leuk om te zien. Met het bezoek aan de Blokhuispoort lieten we Leeuwarden achter ons.

We stapten in de auto richting Holwerd. Dit keer niet om de boot naar Ameland te pakken, maar om een paar flessen Nobeltje te halen. Nobeltje is een Amelandse likeur die we zo lekker vonden dat we een paar flessen mee naar huis wilde nemen. Nu dat ingeslagen was, konden we door naar onze volgende stop: Harlingen. Hier liepen we door het centrum, bezochten we wat winkeltjes en keken we weer naar wat bootjes. We lunchten bij restaurant ‘t Havenmantsje aan het water en reden door naar Eesveen.

In Eesveen stond ons tweede hotel van deze kleine vakantie. Toen bij het inchecken werd verteld dat er een zwembad in het hotel aanwezig was, wisten mijn ouders niet hoe snel ze hun badkleding aan moesten trekken om een duik te nemen. Ik besloot een workout op het balkon van onze kamer te doen. Deze gaf me weer de nodige energie voor de rest van de avond. We aten in het restaurant van het hotel, snoepten van lekkere chocola en speelden de rest van de avond scrabble.

Vrijdag, dag 4

Uitgerust en wel begonnen we onze laatste dag met een ontbijt in het hotel, waarna we om 9:30 richting Giethoorn vertrokken. Vooral mijn vader en ik wilde heel graag eens een bezoek aan dit dorpje brengen. Ondanks de drukte door het mooie weer was het ons gelukt om een bootje te huren en voerden we van 10:30 tot 13:30. Ik vond het heerlijk om even uit te waaien op het water en om me heen te kijken. Toen we ons bootje hadden ingeleverd, liepen we nog even door het dorp en keken we rond in de kleine ateliers en winkels. Rond 15:15 reden we terug naar huis, haalden we Willem weer op en was er een einde aan deze mini vakantie in eigen land gekomen.

Mijn aanraders

Zoals je leest heb ik vier hele leuke vakantiedagen in ons eigen land gehad. Mijn échte aanraders? Breng allereerst eens een bezoek aan Leeuwarden. Als je niet in het noorden van het land woont, zul je hier niet zo snel komen, maar de stad is echt heel leuk! Als je vervolgens in Leeuwarden bent, bezoek dan de Blokhuispoort en eet bij Grand Café Fire. Harlingen en Sneek zijn ook leuke steden om te bezoeken. Beide zijn niet groot, maar hebben wel een gezellige Friese sfeer. En mocht je nog nooit in Giethoorn zijn geweest, breng hier dan vooral een bezoek! Huur een bootje of ga mee met een rondvaartboot en ontdek het Hollandse Venetië.

Ik kijk terug op een aantal leuke dagen in Nederland en ben erachter gekomen dat je voor een fijne vakantie echt niet ver weg hoeft te gaan. Door eens in Nederland te blijven, bezoek je plekjes en doe je dingen die je eigenlijk altijd al eens hebt willen bezoeken of doen, maar er simpelweg niet van komen. Bovendien hebben we tegenwoordig ook een mooie zomer in Nederland en hoef je de tanlines dus niet te missen.

Als laatst wil ik ook jullie bedanken voor het insturen van alle tips voor leuke activiteiten en restaurantjes!