Snacks/tussendoortjes

Gezonde, vegan bliss balls met cacao

We zitten weer in de schoolbanken en op ons werk! De één virtueel, de ander fysiek, maar we hebben natuurlijk dezelfde behoefte: lekkere, gezonde tussendoortjes. Deze bliss balls zijn een heerlijke, kleine snack die je tussen de lessen of vergaderingen kunt nemen.

Ik vind ze er zo leuk uit zien éh, die bliss balls. Ik vind het dan ook extra fijn dat ze zo makkelijk te maken zijn. Je hebt zo een bakje vol met leuke, maar vooral lekkere balletjes om te snacken. Toch had ik ze tot voor kort nooit eerder gemaakt. Ik maakte een aantal weken geleden voor het eerst bliss balls aan de hand van het pakket van PowerFoodie voor matcha dates pistachio balls. Je kunt dus raden dat ik helemaal weg was van het resultaat, want nu stond ik in de keuken om mijn eigen variant te ontwikkelen.

En deze variant lieve mensen, is geweldig van smaak en écht gezond. Er zit geen slecht ingrediënt in en bovendien vind je van ieder ingrediënt maar een klein beetje terug in één balletje (dat doet overigens niks af aan de smaak 😉 ) Zo geven de noten je gezonde vetten, de dadels en havermout geven je koolhydraten en suikers om weer te kunnen knallen en de chiazaad voegt net een beetje eiwit toe.

En dan denk je: ‘ja, maar vervolgens rol je ze wel in de chocola.’ Dat klopt! Maar rauwe cacaopoeder is zo slecht nog niet, mits je een cacaopoeder hebt met toegevoegde suiker natuurlijk. Zelf gebruik ik graag de cacaopoeder van Fairtrade Original, deze bestaat enkel uit cacao. Bovendien geldt ook hier dat de hoeveelheid die je gebruikt erg weinig is en je je daar dus geen zorgen over hoeft te maken.

Mocht je nou niet zo’n fan zijn van cacao (het blijft tenslotte anders dan chocola), kun je je balletjes ook aftoppen met kaneel, matcha of geraspte kokos. Liever geen topping? De balletjes zijn ook heerlijk zonder!

Wat heb je nodig voor 10-14 bliss balls?
  • 50 gram ongebrande, ongezouten noten
  • 6 dadels (zonder pit)
  • 3 eetlepels havermout
  • 1 eetlepel honing/agavesiroop
  • Water
  • Cacaopoeder
  • optioneel: 1 eetlepel chiazaad
Wat moet je doen?
  • Verwijder de pitten uit de dadels.
  • Doe de noten, dadels, havermout, honing en chiazaad in de keukenmachine en mix alle voor 1 minuut ingrediënten tot kleine stukjes.
  • Voeg een eetlepel water toe en mix nog eens tot het mengsel een bal vormt.
  • Draai van het mengsel 10 tot 14 balletjes (of minder als je ze groter wil) en leg deze op een bordje.
  • Laat de bliss balls een uur in de koelkast opstijven.
  • Doe een grote eetlepel cacaopoeder in een schaaltje. Leg één bliss ball in de cacao en beweeg je schaaltje heen en weer zodat het balletje bedekt wordt met een laagje cacao. Herhaal voor de andere balletjes.

Je kunt de bliss balls in een afgesloten bakje voor zo’n 3 dagen in de koelkast bewaren.

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via Facebook/Instagram en tag @its.about.health in je berichtje 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.