Sausjes en spreads

Snelle gegrilde paprika hummus

Het is al een aardige tijd geleden dat ik voor het eerst hummus at, maar je kunt gerust stellen dat het ‘love at first bite’ was. Maar, hoe gek ik ook ben op hummus, ik maak het zelden zelf. Zonde, want deze gegrilde paprika hummus is zo snel klaar, dat je er echt niet voor naar de supermarkt hoeft.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het maken van hummus sowieso niet veel tijd hoeft te kosten, maar wanneer je naar een hummus kijkt die gegrilde groente bevat, loopt de bereidingstijd al aardig op. De groenten moeten namelijk goed gegrild en afgekoeld zijn voor je ze kunt gebruiken. Gelukkig is daar voor deze variant ook een handige oplossing voor: gegrilde paprika uit een pot. Wellicht met wat meer toevoegingen dan wanneer je zelf een paprika zou grillen, maar wel heel handig wanneer je geen tijd hebt om al te lang in de keuken te staan. Met dit recept heb je al binnen vijf minuten broodbeleg voor de hele week, ideaal!

Naast het feit dat deze hummus snel te bereiden is, is hij ook een stuk gezonder dan de hummus uit de supermarkt. De kikkererwtenspread die je in de supermarkt koopt, zit vaak vol met toegevoegde suikers en zouten. Voor de supermarkt heel fijn, omdat dit ervoor zorgt dat de producten langer houdbaar zijn en als lekkerder worden beschouwt, maar voor je lichaam minder fijn. Hoewel deze toegevoegde stoffen op zichzelf niet per se ongezond hoeven te zijn, kan een teveel aan deze stoffen wel gevolgen met zich meebrengen. Je eigen, gezonde broodbeleg maken kan daar al een flink verschil in maken. Bovendien is het hartstikke leuk om iedere week iets nieuws te maken en zo te experimenteren.

Persoonlijk eet ik hummus graag op een geroosterde boterham met wat sla en feta. In de zomer komt het ook nog weleens voor dat ik ervoor kies om snackgroenten als komkommer en wortels in mijn hummus te dippen. Dit is niet alleen gezond, maar ook erg vullend en lekker. Ik ben heel erg benieuwd waar jij deze plantaardige, snelle hummus met gegrilde paprika voor gaat gebruiken. Laat je het me weten?

Wat heb je nodig?
  • 1 blik kikkererwten á 310 gram (uitlekgewicht 265 gram)
  • 125 gram gegrilde paprika (uit pot)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 ½ theelepel gerookte paprikapoeder
  • Snuf chilivlokken
  • Peper & zout
Wat moet je doen?
  • Giet de kikkererwten in een vergiet, spoel ze af en laat ze uitlekken. Laat ook de gegrilde paprika uitlekken.
  • Doe de kikkererwten, gegrilde paprika, olijfolie, paprikapoeder en een snuf chilivlokken in een keukenmachine. Mix het geheel tot een gladde hummus.
  • Proef de hummus en voeg naar smaak peper en zout toe en eventueel nog wat chilivlokken.
  • Serveer de hummus op een boterham/cracker, bij de borrel met een toastje of dip je groente erin.

Je kunt de hummus afgesloten in de koelkast voor zo’n vijf dagen bewaren.

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via Facebook/Instagram en tag @its.about.health in je berichtje 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.