Voeding

Zo kom jij gezond de feestdagen door

De feestdagen komen steeds dichterbij en dat betekent veel gezelligheid met familie, leuke kerstcadeaus en vooral erg lekker eten. Dat laatste kan nog wel eens een dingetje zijn, want vaak eten we tijdens de kerst veel, heel veel. En hoewel de één zichzelf helemaal los laat gaan, wilt de ander toch graag nog een beetje gezond de feestdagen doorkomen. Daarom deel ik vandaag acht tips die ervoor zorgen dat jij op een gezondere manier aan het kerstdiner deel neemt en toch optimaal kunt genieten. Lees je mee?

Ik moet zeggen dat ik vroeger altijd als een berg tegen de feestdagen op keek. Maar, wanneer het dan uiteindelijk zo ver was, kon ik er altijd wel van genieten. Niet alleen door de gezelligheid omdat de familie bij elkaar is, maar ook omdat ik het zo leuk vond om zelf mee te helpen bij de voorbereidingen. Door de jaren waarin ik echt angst had voor de feestdagen, heb ik geleerd wat ik wel en niet moet doen om het zo makkelijk mogelijk voor mezelf te houden. En met zo makkelijk mogelijk bedoel ik dan dat ik kon genieten van het eten op het moment zelf en achteraf geen vervelend gevoel had. Deze acht dingen hielpen mij hier zeker bij en vandaag ik deel ze maar al te graag met jullie!

Probeer zo veel mogelijk vers te halen en zelf te bereiden
Op zoek naar een lekkere spread voor op de toastjes? Maak makkelijk deze tapenade!

Zelf gerechten bereiden is niet alleen leuker en lekkerder, het is ook veel gezonder! In de kant-en-klaar-maaltijden, pakjes, zakjes en blikjes uit de supermarkt zitten vaak heel veel toegevoegde suikers, zouten en vetten. Zo zonde! Haal liever je groente, fruit en kruiden vers en tover hier zelf een heerlijke maaltijd mee op tafel. En tijd is geen excuus. Je kunt gemakkelijk je maaltijden in de ochtend of een dag van te voren zo ver klaar maken, goed verpakken en in de koelkast/vriezer bewaren, zodat je het de volgende ochtend zo in de pan kunt opwarmen of in de oven kunt schuiven.

Sla gedurende de dag geen maaltijden over

‘Ik neem vandaag geen ontbijt hoor!’ of ‘Ik lunch vandaag met iets kleins, dan kan ik vanavond meer eten.’ Je wil niet weten hoe vaak ik dit soort opmerkingen hoor, maar eigenlijk werken ze volledige averechts! Door minder te eten gedurende de dag, zorg je er alleen maar voor dat je lichaam meer trek krijgt in dingen. Dit kan zorgen voor eetbuien én meer behoefte naar ongezond voedsel. Wat mensen vaak niet inzien wanneer ze eerdere maaltijden op de dag overslaan, is dat ze aan het einde van de dag juist meer hebben gegeten dan ze normaal zouden doen. Bovendien is het niet goed voor je spijsvertering om ineens veel te eten, terwijl er de rest van de dag vrij weinig voeding in je lichaam heeft gezeten om te verteren.

Eet niet te snel

Vanaf kleins af aan wordt het er al door onze ouders ingespijkerd: goed kauwen op je eten! En ze hebben volkomen gelijk. Door goed op je eten te kauwen, eet je langzamer en voel je sneller dat je vol zit. Bovendien maak je het voor je lichaam alleen maar makkelijker om al het lekkere kersteten te verteren én geniet je meer van wat je eet, omdat je bewuster proeft. Probeer zo’n 20-30 keer op een hap te kauwen and you’re good!

Luister naar je lichaam

Luisteren naar ons lichaam is ook iets waarvan we allemaal weten dat het belangrijk is, maar door de meeste van ons als moeilijk wordt ervaren. Toch is dit ook tijdens de feestdagen iets om rekening mee te houden. Geeft je lichaam aan dat het vol zit? Ga dan niet te lang door met eten. Voel je aan jezelf dat je toch nog wel zin in een dessert hebt? Geniet daar dan zeker van! Maar tegelijkertijd: heb je geen goed gevoel bij het eten van iets? Doe dat dan ook zeker niet en geniet van de dingen waar je je wel goed bij kunt voelen.

Probeer zo weinig mogelijk calorieën te drinken
Heel lekker al die speciale drankjes, maar gebruik deze calorieën liever voor iets waar je lichaam daadwerkelijk wat aan heeft.

Ja, ik weet precies hoe het gaat: een jus d’ orange bij het ontbijt, een cappuccino bij de koffie met gebak, tijdens de lunch een ander sapje en misschien zelfs een champagne, bij het avondeten wordt de wijn los getrokken en de avond sluit je af met een likeurtje, een cappuccino en natuurlijk nog meer wijn. Voor je het weet zit je al op zo’n 800 calorieën die je eigenlijk niet echt vullen. Probeer het gedurende de dag bij drankjes te houden met zo weinig mogelijk calorieën, zoals thee, water, dranken zonder suiker etc. Want hoewel je het niet door hebt, zijn al die drankjes de dikmakers. ‘Bewaar’ die calorieën liever voor voeding die je wel vult.

Probeer geen alcohol te drinken

Nu we het toch over calorieën drinken hebben, probeer ook de alcohol te laten staan. In alcohol zitten namelijk niet alleen veel, onnodige calorieën, het is ook heel slecht voor de gezondheid bij overmatig gebruik. Houd het bij 0,0% of kies voor een geheel ander drankje. Wil je wel alcohol drinken? Houd het dan bij één of twee glazen.

Blijf sporten
Voorkom een sportdipje en blijf sporten tijdens de feestdagen. Een korte workout is hiervoor al genoeg!

‘Ik pak het op 1 januari wel weer op.’ Een veel gehoorde zin aan het eind van het jaar en al helemaal aan het eind van december rondom de feestdagen. Toch is dit niet verstandig. Door rondom de feestdagen te blijven sporten, houd je jezelf gemotiveerd. Wanneer je stopt met workouts zul je merken dat je door alle gezelligheid en het lekkere eten in een sportdipje komt. Het wordt dan juist alleen maar moeilijker om het op 1 januari in het nieuwe jaar weer op te pakken 😉 Mijn tip? Probeer op 24 december nog een workout te doen, loop een ronde op de kerstdagen en doe zo’n 2 workouts tussen kerst en oud en nieuw.

Leg de lat niet te hoog voor jezelf

De laatste tip om op een gezonde manier het einde van december door te komen, is misschien nog wel het belangrijkste. Leg jezelf niet op dat je gezond moét eten! De feestdagen zijn er om van alle vrienden en familie te genieten onder het genot van lekker eten. Wanneer je jezelf dwingt tot iets, zul je zien dat dat genieten een heel stuk lastiger wordt en dat je kerst een stuk minder leuk zal zijn. Blijf bij jezelf en doe wat goed voelt voor jou, maar voel je niet schuldig om wat je eet als dat even niet volgens plan is (je hoeft je trouwens nooit schuldig te voelen voor wat je eet!). Die paar dagen anders eten als normaal veranderen niks voor je gewicht of je uiterlijk! De dagen die dat wel doen, zijn alle andere dagen tussen 1 januari en 23 december 😉

8 tips, voor de 3 feestdagen. Dat moet helpen, toch? Mocht je nog vragen hebben, dan kun je natuurlijk altijd een reactie achterlaten of een berichtje sturen. Dan wens ik je voor nu alvast een hele fijne kerst en een goed einde van 2019! En onthoud: zet het genieten tijdens deze dagen voorop 🙂

Merry Christmas!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.