Nagerecht,  Ontbijt

Kwark ontbijt met gebakken appel en granola

“Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag!” Sommige mensen zweren bij deze opmerking, anderen vinden het totale onzin. Hoe je er ook over denkt, een ontbijt moet voornamelijk lekker zijn om je dag goed te starten. Dit kwark ontbijt met gebakken appel en granola komt daar helemaal voor in de aanmerking!

Zelf behoor ik tot de groep mensen die het nuttigen van een ontbijt erg belangrijk vind. Ik weet van mezelf dat mijn lichaam voedingsstoffen nodig heeft binnen de eerste anderhalf uur dat ik wakker ben. Dit vind ik overigens geen probleem, want ik vind ontbijtjes heerlijk. Het liefst ontbijt ik zoet, zodat ik de rest van de dag minder cravings naar koolhydraten en zoete producten heb. Havermout en kwark met granola worden dan ook zeer gewaardeerd.

Wel maak ik altijd bewust de keuze voor kwark in plaats van yoghurt als ontbijt. Kwark bevat namelijk meer eiwitten en vezels en geven je daardoor een verzadigder gevoel. Ook vind ik de structuur van kwark fijner om te eten als maaltijd, omdat het steviger is en daardoor een langere ‘kauwtijd’ vraagt. Mijn kwark maak ik af met een granola en wat fruit, zodat ik ook koolhydraten binnenkrijg en mijn dag al start met een stuk fruit en de vitamines daarvan. Erg voedzaam dus!

Een fruitsoort die heerlijk bij de tijd van het jaar past, is een appel. En dan heb ik het over een appel met een flinke snuf kaneel, die lekker warm is zodat je het winterse, knusse gevoel ervaart. En laat die lekkere gebakken appel nou erg goed samengaan met kwark. Binnen 5 minuten heb je niet alleen een heerlijk, maar ook voedzaam ontbijt. Daarbovenop komt het feit dat je dit ontbijtje in een glaasje kunt serveren en dus fijn in je warme bed kunt opeten. Als dat geen goede start van je ochtend is, weet ik het ook niet meer! 😉

Wat heb je nodig voor 2 personen?
  • 500 (magere) kwark
  • 1 appel
  • 40-50 gram granola (ik gebruikte de gebakken noten en zaden van Meesters van de Halm)
  • Handje rozijnen
  • 1 theelepel kaneel
  • Optioneel: honing
Wat moet je doen?
  • Halveer de appel, verwijder het klokhuis en snijd de appel in kleine stukjes.
  • Verwarm een pan en voeg de appel, een theelepel kaneel en twee eetlepels water toe. Bak de appel op middelhoog vuur totdat deze zacht is en begint te karamelliseren.
  • Verdeel ondertussen zo’n 3 tot 4 eetlepels van je favoriete granola per persoon op de bodem van een klein glas.
  • Verdeel de kwark over de glaasjes bovenop de granola.
  • Roer een handje rozijnen door de gebakken appel.
  • Verdeel ook de gebakken appel over de twee glaasjes. Houd je van zoet? Maak dan je ontbijtjes af met wat honing.

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via Facebook/Instagram en tag @its.about.health in je berichtje 🙂

4 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.