Raceverslagen,  Reizen

Een nachtje in Haarlem en fietsen aan zee

Het is precies een maand geleden dat ik een weekendje naar Den Haag ging, maar het volgende uitje stond alweer op de planning. Nou, eigenlijk kwam hij geheel spontaan op de planning. Met mijn racefiets in de auto vertrok ik samen met mijn ouders voor een nachtje naar Haarlem en om te fietsen aan zee. In deze blog vertel ik je maar al te graag over dit spontane uitje in eigen land waar ik volledig van genoten heb!

Oops!

Laat ik eerst een uitleg geven bij het feit dat deze overnachting een beetje spontaan werd geboekt. Een kleine twee weken geleden deelde Vrouwen die Fietsen over hun eerste fietsevenement. Toen ik dit las, was ik meteen zó enthousiast dat ik zeker wist dat ik een kaartje wilde kopen. Ik vroeg wat vriendinnen van mij of ze mee wilde en konden, maar dit was helaas niet het geval. Toch wilde ik er graag bij zijn en kocht ik direct een kaartje toen deze beschikbaar waren voor de verkoop. Ik had de informatie van het evenement goed gelezen. Tenminste, dat dacht ik. Toen mijn moeder mij vroeg hoe laat ik dan in Haarlem moest zijn, had ik geen idee. Na opnieuw de informatie van het evenement gelezen te hebben, bleek dat de eerste groepen om 9:00 zouden gaan vertrekken voor een mooie ronde. Dat zou betekenen dat ik de eerste trein van 6:44 moest nemen vanuit mijn woonplaats. Een beetje enthousiast, vond ikzelf. Ik moest tenslotte mijn fiets, fietskleding en genoeg eten meenemen en ook fit genoeg zijn om tachtig kilometer te fietsen. Mijn ouders werden gelukkig wel blij van het idee dat we een nachtje weg zouden gaan, zodat zij er ook even uit waren en zo vertrokken we afgelopen vrijdag naar Haarlem.

Gelijk eropuit
Zo fijn om weer op het terras te kunnen zitten!

We vertrokken vroeg in de ochtend, zodat we alles uit onze dag konden halen. Toen we aankwamen in Haarlem besloten we dan ook gelijk in te checken en de stad in te gaan. Ik was nog nooit, tenminste niet bewust, in Haarlem geweest, dus ik was benieuwd naar de stad. Vanaf ons hotel liepen we met een leuke route langs het water richting het centrum. Het weer was oké, maar prima om te shoppen. Tegen de tijd dat we wilde lunchen was de stad behoorlijk vol geworden en moesten we op zoek naar een plekje waar we lekker konden eten en een beetje warm konden zitten. Mijn moeder en ik moesten namelijk even opwarmen. Na lekker gegeten te hebben bij Popocatepetl besloten we een paar zijstraatjes van de stad in te gaan. Hier zaten leuke boetiekjes en voor we het wisten waren we weer twee uur verder. Inmiddels was het ook erg lekker weer geworden en besloten we onze winkeldag af te sluiten met een drankje op het terras in de zon. Hierna liepen we weer terug naar het hotel.

Rustige avond

Toen we rond 16:00 weer bij ons hotel kwamen, was onze kamer klaar. We zetten de spullen neer, friste onszelf even op en besloten naar het terras van het hotel te gaan. In het arrangement zat namelijk een gratis koffie/thee met gebak en die wilde mijn ouders niet voorbij laten gaan. We genoten nog even van de zon en besloten daarna terug naar onze kamer te gaan om even rustig te zitten. Enige tijd later bestelde we ons avondeten, wat naar onze kamer werd gebracht. Het was jammer dat we niet in het restaurant of op het terras van het hotel mochten eten, maar het eten was gelukkig erg lekker. De rest van de avond heeft ieder voor zichzelf erg rustig aan gedaan. Ik werkte nog wat, ging door mijn socials, deed een fijne gezichtsmasker en besloot mijn dag af te sluiten met een serie in bed. Dit was een heerlijke dag geweest!

Vroeg uit de veren

De volgende ochtend ging de wekker om 7:00. Uiteindelijk was dit veel te vroeg, maar hierdoor kon ik wel rustig mijn dag beginnen. Het miezerde in Haarlem en het zou de rest van de dag bewolkt blijven met zo’n 14 °C. Ik besloot mijn lange fietskleding aan te doen en legde de spullen die ik mee zou nemen naar het fietsevenement klaar. Rond 8:15 liepen we naar het ontbijtbuffet waar we alles mochten pakken en dit vervolgens op onze kamer moesten opeten. Omdat we 80 kilometer zouden gaan fietsen, nam ik een vrij groot ontbijt, zodat ik genoeg energie had voor de rit. Om 9:00 bracht mijn vader mij naar Wattworks, het startpunt van de route. Hier zaten al wat vrouwen van Vrouwen die Fietsen en van mijn fietsgroepje. Het was meteen gezellig om met iedereen te kletsen en om 9:40 kon mijn groepje van vier vertrekken voor onze rit.

80 kilometer genieten!
Ik vond het zo leuk om eens door de duinen en langs het strand te fietsen!

Tijdens het fietsen waren we gezellig aan het kletsen en wisselden we elkaar zo af en toe af. Omdat ik natuurlijk aan de andere kant van het land woon, kon ik vooral niet wachten op het eerste deel van de route: door de duinen en langs zee. Dit vond ik zó leuk om eens te doen! Hierna gingen we weer landinwaarts richting Heemstede en Lisse. Helaas waren de tulpenvelden niet meer op hun mooist, maar dat mocht de pret niet drukken. Aan de rand van Haarlem tikte we de 40 kilometer aan en waren we op de helft van de route. De andere helft zou boven Haarlem gefietst worden. Zo kwamen we langs Spaarndam en Driehuis. Het was een mooie route met veel afwisseling, hierdoor was er veel te zien en ging de tijd erg snel. Wel merkte ik dat ik dit jaar nog niet veel gefietst had, want af en toe moest ik er echt aan trekken. Gelukkig zorgden de dames waarmee ik fietste voor veel motivatie en kwam het zonnetje regelmatig door.

Een waar hoogtepunt

Toen we bij Bloemendaal kwamen, stond er nog één klimmetje op de planning: ‘t Kopje van Bloemendaal. Mijn benen trilde toen ik bovenaan kwam, maar de afdaling maakte alles goed. We rolde uit naar waar we gestart waren bij Wattworks en werden hier vrolijk ontvangen door allemaal voldane gezichten. Ook kregen we koffie of thee en kon je een goed stuk appeltaart met slagroom nemen. Ik praatte nog wat met mijn groepje en andere vrouwen en we keken regelmatig met open mond naar de mooie fietsen die we zagen. Rond 14:00 was het tijd om de banden uit mijn fiets te halen en de auto weer in te pakken. Ik nam afscheid en kreeg ik een toffe goodiebag mee naar huis. Helemaal voldaan stapte ik in de auto naar huis, wat een leuke dag was dit!

Ik ben enorm blij dat ik voor de tweede keer naar een evenement van Vrouwen die Fietsen ben gegaan. Ik wil dan ook graag de dames van Vrouwen die Fietsen en Wattworks bedanken voor de dag en de goede organisatie. Uiteraard wil ik ook de lieve meiden uit mijn fietsgroepje bedanken voor de gezelligheid, wie weet zien we elkaar snel weer! En Haarlem, wat een leuke stad ben je, ik kom zeker nog een keer terug!

Heb jij ook wat leuks gedaan dit weekend?