Lunch,  Ontbijt,  Sausjes en spreads

Zelfgemaakte vegan pindakaas

Het is een type broodbeleg die bij ieder Nederlands huishouden in de kast staat (tenminste, dat hoop ik 😉 ): pindakaas! Uit mijn keukenkast is hij in ieder geval niet weg te denken, maar wellicht moet de vertrouwde pot plaats maken voor deze zelfgemaakte, vegan pindakaas. En wie weet bij jou straks ook.

Voor wie mij al een tijdje volgt, weet dat ik heel erg van pindakaas hou. Dit was vroeger al zo. Het liefst startte ik mijn dag met een boterham met pindakaas en smeerde ik mijn brood voor tussen de middag ook met dit heerlijke beleg. En als ik eens een ander broodbeleg nam, dan ging er thuis gewoon een lepel pindakaas in. Dit was altijd de vertrouwde pindakaas Calvé. Zonder stukjes, want waarom zou je geen smeuïge pindakaas willen?

Mijn favoriete broodbeleg? Pindakaas met banaan!

Een aantal jaren geleden kwamen echter de eerste 100% pindakazen op de markt. In het begin moest ik hier echt aan wennen. Gezondere pindakaas? Pindakaas waar de olie op drijft? Pindakaas met stukjes? Nee, dat was echt niks voor mij. Ik bleef dan ook vrolijk de Calvé pindakaas dooreten (waar overigens niks mis mee is!). Totdat ik een keer de pindakaas van De Pindakaaswinkel tegenkwam op Instagram. Dit vond ik heel interessant en had direct mijn aandacht. Uiteindelijk besloot ik zo’n pot te kopen waar ik de olie nog doorheen moest roeren en ik de stukjes pinda overduidelijk zag zitten. Maar, na de eerste hap wist ik het zeker: ik wilde niet meer anders.

Inmiddels eet ik al zo’n vier jaar alleen nog de pindakaas van De Pindakaaswinkel (deze blog is overigens geen spon, mocht je dat denken, ha!). En toen bedacht ik me: ‘als producenten 100% pindakazen kunnen maken, dan kan dat thuis toch ook?’ Zo ging ik aan de slag met mijn allereerste, zelfgemaakte en vegan pindakaas. Dit was een zeer geslaagd experiment en ik kan niet wachten om meer notenspreads te gaan maken.

Mocht jij nu denken: dat wil ik ook, ik ga aan de slag! Super! Maar, ik wil je wel een kleine tip geven: heb geduld. Het duurt even voor je keukenmachine de pindakaas zo fijn heeft dat het een smeuïge, egale massa wordt. Wees dus niet gehaast en laat de keukenmachine haar werk doen. Heb je weinig geduld? Denk dan aan die heerlijke pot pindakaas die je na het wachten hebt gemaakt. Succes!

Wat heb je nodig voor 1 potje?
  • 250 gram ongezouten pinda’s
  • 1 eetlepel kokosolie
  • Een snufje zout
Wat moet je doen?
  • Verwarm de oven voor op 180 °C en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Verdeel de pinda’s over de bakplaat en rooster ze voor 15 minuten in de oven (of 5 minuten als je al gebrande pinda’s gebruikt). Haal ze uit de oven en laat de pinda’s voor nog 5 minuten rusten.
  • Smelt de kokosolie en doe een eetlepel kokosolie met een kleine snuf zout in de keukenmachine. Voeg daarna de pinda’s in stappen toe en mix tot een egale massa.
  • Het kan best even duren voordat de pinda’s een egale massa worden. Heb geduld en druk af en toe alles wat aan de randen zit terug naar beneden.

Doe de pindakaas in een afgesloten pot en bewaar voor maximaal een maand buiten of in de koelkast. Of meng de pindakaas met een rode peper en knoflook tot een saté saus voor je kipspiesjes.

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via Facebook/Instagram en tag @its.about.health in je foto of bericht 🙂

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.