Lunch

Ciabatta met muhammara en gegrilde courgette

Een lekkere lunch maken was nog nooit zó makkelijk! Deze ciabatta met muhammara, gegrilde courgette en feta is een feestje om tussen de middag je pauze (en maag) mee te vullen. En dat met slechts 4 ingrediënten!

Muhammara zegt je misschien helemaal niets, maar ik hoop dat daar snel verandering in komt. De dip van gegrilde paprika, granaatappel en walnoten komt uit de Arabische keuken en is eigenlijk niet meer weg te denken bij je Mezze. Sinds ik kennis heb gemaakt met de spread, ben ik helemaal verliefd. De combinatie van zoet en een klein beetje pittig is heerlijk en ik gebruik de dip dan ook graag voor op mijn brood, cracker of borrelplank. Daarbij komt dat het heel makkelijk en een stuk gezonder is om je eigen muhammara te maken. Met dit recept heb je je eigen muhammara snel op tafel staan.

Daarnaast zorgt de licht zoete smaak van de spread ervoor dat hij goed te combineren is met kaas. Zelf ben ik dol op de combinatie van courgette en feta (eigenlijk feta in het algemeen) en besloot ik deze favorieten samen te brengen op deze heerlijke ciabatta. De courgette grilde ik kort in een grillpan, waardoor hij van binnen zacht werd, maar nog een beetje knapperig bleef aan de buitenkant. Je kunt de plakjes courgette natuurlijk ook aan beide kanten op een barbecue of in een normale pan bakken. En mocht je niet zo van courgette houden, zou je deze  prima kunnen vervangen voor aubergine of groene asperges.

Ook zou je de ciabatta plantaardig kunnen maken door de feta te vervangen voor een plantaardige variant of edelgistvlokken. Je zou de ‘kaas’ uiteraard ook volledig achterwegen kunnen laten, maar het pittige van de feta past wel erg lekker bij het zoete van de paprikaspread. Hoe dan ook, van slechts 4 ingrediënten voor deze broodjes kun je niks zeggen, of wel?

Wat heb je nodig voor 2 personen?
  • 2 ciabatta’s
  • 1 courgette
  • 2 eetlepels muhammara (maak je eigen muhammara)
  • 50 gram feta
  • Peper & zout
Wat moet je doen?
  • Snijd de courgette in plakjes van zo’n 0,5 cm. Bestrijk de plakjes courgette met olijfolie.
  • Verwarm een (grill)pan of barbecue.
  • Leg de plakjes courgette in de pan/op de barbecue en pak aan beide kanten tot je mooie grill strepen krijgt.
  • Verdeel ondertussen over iedere ciabatta een eetlepel muhammara.
  • Verdeel de plakjes gegrilde courgette over de ciabatta’s, verbrokkel de feta over de broodjes en maak af met een snuf peper en zout.

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via Facebook/Instagram en tag @its.about.health in je foto/berichtje 🙂

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.