Hotspots,  Reizen,  Restaurants

Dagboek stedentrip Milaan

Ondanks het dit jaar een gekke situatie blijft rondom vakanties, mag ik van geluk spreken dat ik vorige week naar Milaan vloog om een paar dagen bij een goede vriendin van mij te zijn. Omdat ik zo genoten heb van iedere dag en omdat ik veel vragen voor tips kreeg, leek het me leuk om een dagboek te schrijven over mijn stedentrip naar Milaan. Ik neem je mee door onze dagen en geef je de leukste tips en hotspots voor in en om de stad.

Voor ik zomervakantie kreeg, stond deze trip naar Milaan eigenlijk helemaal niet gepland. Raven (een vriendin van mij) en ik hadden wat ideeën liggen om samen weg te gaan deze zomer, maar eind juni kreeg ze te horen dat ze voor haar modellenwerk een maand naar Milaan kon. Gezien we toch al wat dagen weg wilde gaan samen, besloten we dat het leuk was als ik voor een paar dagen naar haar toe zou komen. Tijdens haar laatste dagen hier in Nederland boekte we spontaan mijn vluchten, zodat ik haar kon opzoeken. Na een enorm drukke week, kon ik dat ook zeker gebruiken.

Dinsdag 20-07-21

En zo stapte ik afgelopen dinsdag in het vliegtuig. In de ochtend nam ik voor de zekerheid nog een extra sneltest voor corona en de rest van de dag rondde ik een paar kleine taken af. Daarna stapte ik in de trein naar Schiphol, at ik hier iets en zat ik om 19:00 voor het eerst na 1,5 jaar weer in de lucht. Na een goede vlucht wachtte Raven mij op het vliegveld op en namen we samen de trein terug naar het centrum van Milaan. We hadden namelijk één afspraak: zodra ik geland was, zouden we een goede, Italiaanse koffie gaan drinken.

Om 21:30 was de stad nog vrij bruisend en namen we een koffie Ginseng. We praatte de hele avond aan één stuk door en er schoof zelfs een andere Nederlander aan om met ons te kletsen. Om 23:00 begonnen onze ogen langzaam dicht te vallen en namen we de metro vanaf de Duomo Kathedraal naar het appartement van Raven, een reis van ongeveer 30 minuten. Ondanks de warmte sliepen we vrij snel, zodat we de volgende dag fris en fruitig aan ons drukke programma konden beginnen.

Woensdag 21-07-21

Woensdag ging de wekker om 8:00, zodat we rustig onze dag konden starten. We maakte een lekker havermout ontbijt, maakte onszelf klaar en stapte weer in de metro naar het Duomo plein (Piazza del Duomo). Nu zag ik de kathedraal voor het eerst in daglicht en wat is hij prachtig! We liepen naar hetgeen waar ik als eerst naar toe wilde: de Starbucks Reserve. Hier zijn er maar zes in de wereld van en als échte koffieliefhebber, moest ik hier natuurlijk heen. Ik keek mijn ogen uit! Deze Reserves bieden een selectie van de meest bijzondere koffiesoorten die Starbucks heeft en je kunt er een kijkje nemen in het proces van brouwen, rijpen, infuseren en mengen van de bonen. De Starbucks Reserve heeft een eigen menukaart met de speciale ontdekkingen van smaken. Gezien we in Italië waren, kozen Raven en ik voor de Pistache Praline Latte en wat hebben we daar van genoten!

Na onze heerlijke koffie, liepen we weer terug naar Piazza del Duomo en bezochten we de Galleria Vittorio Emanuele. Wederom was ik versteld van het uiterlijk van dit gebouw, iets wat ik niet gauw heb. In deze hal vind je een stier die, volgens een legende, geluk brengt als je op zijn ballen drie rondjes draait. Dit hebben we uiteraard even uitgeprobeerd 😉 Vervolgens lunchte we met een lekkere Caesar Salade bij Ecooking, wat een leuke hotspot is met goed eten. Daarna gaf Raven een tour door de stad waarbij we wat winkels in gingen, door de dure winkelstraat liepen en ze mij de nieuwe locatie van haar modellenbureau liet zien. Na een flinke wandeling gingen we terug naar het appartement. Hier deden we een kleine workout en kookte we een simpele avondmaaltijd. We sloten de dag af met een avondje Netflix en veel geklets.

Donderdag 22-07-21

De volgende dag besloten we opnieuw onze dag rustig te starten, zodat Raven haar beste beentje voor kon zetten tijdens haar Casting. We vertrokken rond 11:00 richting haar casting, wat slechts vijf minuten duurde, en liepen daarna door een winkelstraat. Uiteindelijk kwamen we uit bij een winkel van Tommy Hilfiger (Raven en ik zijn onwijs fan van dit merk) waar een klein café bij zat. We besloten hier te genieten van een lekkere koffie, zodat we daarna konden shoppen in de grote winkel. Na het winkelen bij Tommy gingen we naar huis om een lunch te maken en even rustig te zitten.

Rond 15:00 pakte we de metro weer terug naar het centrum. Hier gingen we opnieuw naar de Starbucks Reserve, maar dit keer namen we een refreshener to-go. Dit was een koud drankje op basis van thee en spa rood. Met het drankje in onze hand liepen we naar het L.O.V.E monument. Dit is een beeld van een middelvinger die wordt opgestoken naar financiële wereld en bankiers, na aanleiding van de economische crisis in 2008. Hoewel het grappig was om dit beeld in zo’n mooie stad te zien staan, waren we snel uitgekeken en liepen we door naar het Sempione Park. Dit park ligt achter het Castello Sforzesco en is erg leuk om te bezoeken wanneer je in Milaan bent. Je kunt er namelijk verschillende aspecten van de Italiaanse cultuur vinden en het is een fijne plek om even van de drukke stad te ontsnappen. Zo gingen Raven en ik even op een fijn bankje in de schaduw zitten.

Het was maar goed dat we nog even op het bankje uitrustten, want na onze wandeling door het park, begon onze wandeling naar Navigli (ook bereikbaar met de metro). Navigli wordt de gezelligste wijk van de stad genoemd en dat begrijp ik volledig. Door de wijk lopen kanalen en je vindt er veel restaurants, ambachtelijke winkeltjes, gekleurde huizen en leuke plekjes om te zitten. Wij besloten aan het water een lekkere pizza te eten. Dit vond ik in het begin wat spannend, maar we hadden zo veel gelopen die dag, dat die pizza de perfecte traktatie was. We genoten er dan ook volop van. Toen we de pizza op hadden, liepen we nog kort door de wijk en kwamen we vervolgens bij een ijssalon die veel mensen hadden aangeraden: Gelateria della Musica. Na de eerste hap begrepen we volledig dat iedereen dit aanraadde en het was de perfecte afsluiter van de dag. Hierna gingen we dan ook direct naar huis, want wat waren we moe na het wandelen van de meer dan 20 kilometer van die dag.

Vrijdag 23-07-21

De volgende ochtend stond echter weer de volgende wandeling gepland. We stapte vroeg in de metro richting de hotspot Frankie’s in de stad. Hier nam ik een smoothie bowl als ontbijt en Raven koos voor de acai bowl. Na dit lekkere ontbijt, powerwalkte we terug naar het appartement van Raven. Dit was een wandeling van iets meer dan 10 kilometer, maar het was erg leuk om de weg die we normaal onder de grond aflegde (met de metro) eens beter te bekijken. Thuis fristen we ons op, maakte we een voedzame lunch en was het weer tijd om even te ontspannen. Ook werkte ik aan wat blogs.

Aan het eind van de middag trokken we onze mooie kleding aan, want we gingen een typische Italiaanse apertivo doen met uitzicht op Piazza del Duomo. Na lang wikken en wegen welk tentje we zouden pakken, besloten we voor Terrazza Aperol aan de voorkant van de Galleria Vittorio Emanuele te gaan. De naam zegt het al, deze club/restaurant staat bekend om haar Aperol. We kregen één van de beste plekjes van het restaurant en konden het hele plein, inclusief de mooie kathedraal, zien. Uiteraard bestelde we een Aperol Spritz met een apertivo voor twee personen. Waar we dachten dat de apertivo genoeg zou zijn als avond eten, bleek dit niet zo te zijn en dus leek het ons een goed plan om op ons geweldige plaatjes te blijven zitten en ook wat eten te bestellen. Toen we genoeg genoten hadden van ons uitzicht, maakte we beneden op het plein wat foto’s met de Duomo kathedraal op de achtergrond en gingen we door naar onze volgende stop: ijs! We haalde een onwijs lekker ijsje bij Venchi, wat een goede afsluiter van deze fijne avond en dag was.

Zaterdag 24-07-21

Zaterdag werd het reisgezelschap van twee uitgebreid, want de ouders van Raven waren vrijdagavond laat aangekomen om hun dochter te bezoeken. Nadat Raven en ik onze dag begonnen waren met een pilates workout, vertrokken we naar het station Milano Porta Garibaldi. Hier hadden we afgesproken met de ouders van Raven en pakte we de trein naar het Comomeer.

De reis naar het dorpje Lecco aan het Comomeer duurde slechts een uur. Omdat we alle vier trek hadden, kozen we ervoor om eerst te lunchen. Toen onze buiken gevuld waren, wandelde we langs de boulevard en genoten van de mooiheid van het meer. Ik merkte direct dat het zien van het water me zo veel rust gaf, dat was heerlijk. Helaas viel het plan van Raven en mij om te zwemmen en zonnen al snel af. Het water was namelijk behoorlijk koud en een echt strandje konden we zo snel niet vinden. Gelukkig hadden we al een reuzenrad zien staan en werden we zo enthousiast als twee kleine kinderen. Met z’n vieren gingen we in het reuzenrad, waarna we opnieuw genoten van een ijsje. Dit keer aten we ijs bij GROM, een bekende Italiaanse ijssalon met onwijs lekker ijs. Na nog een klein stukje gewandeld te hebben, stapte we weer in de trein naar Milaan.

Eenmaal in Milaan gingen Raven en ik direct door naar het appartement om onze tassen weg te zetten. Een kwartier later zaten we weer in de metro naar Piazza del Duomo om met de ouders van Raven een hapje te eten. Dit deden we bij Temakinho, een échte hotspot met Aziatisch eten. Hier genoten we van pokébowls, cassavefriet en zalm empanadas. Daarna sloten Raven en ik onze dag af in het appartement met Netlix, wat een beetje uitliep.

Zondag 25-07-21

Zondag was mijn laatste dag in de stad en omdat mijn vlucht pas om 19:15 was, wilde we alles uit de dag halen wat erin zat. We maakte een lekker ontbijt en stapte de deur uit om vanaf het appartement te wandelen naar het Financial District van de stad. Dit wilde ik graag nog zien voordat ik naar huis ging, omdat ik tot nu toe alleen oude, mooie gebouwen had gezien. Ik was dus ook benieuwd naar het moderne, nieuwe Milaan.

Na de wandeling van zo’n zeven kilometer, spraken we met de ouders van Raven af bij de Starbucks Reserve om te genieten van een laatste Italiaanse Starbucks. Opnieuw nam ik de Pistachio Praline Latte, waar ik volledig van genoot. Hierna gingen we met z’n vieren naar de Tommy Hilfiger met het kleine café ernaast om te winkelen en lunchte we bij het Macha Café. Ook dit was weer zo’n leuk plekje. Toen we klaar waren met lunchen, haalde we mijn koffer op in het appartement en gingen we nog één keer op een terras zitten bij de Duomo kathedraal. Nu was het toch echt tijd voor mij om naar huis te gaan. Samen met Raven pakte we de bus naar het vliegveld en na een kleine vertraging, landde ik weer veilig op Nederlandse grond.

Een échte aanrader

Ik denk dat je uit dit dagboekje van mijn stedentrip in Milaan wel kunt maken dat ik volledig genoten heb. Ik hoor regelmatig wisselende verhalen over de stad, maar het is een perfecte stad om drie of vier dagen te verblijven. Milaan heeft mij verbaast met haar mooie gebouwen, leuke winkels, lekkere eten en hippe hotspots. Het is een echte wereldstad en dat merk je aan alles. Ik ben dan ook erg blij dat ik mijn eigen, persoonlijke gids had die me alles kon laten zien en vertellen 😉 En ik hoop dat jij veel uit deze blog kan halen voor jouw trip naar Milaan. Mocht je nog vragen hebben, kun je mij uiteraard altijd een bericht sturen. Ga je niet richting Italië dit jaar, maar wil je wel graag van de Italiaanse cultuur proeven? Verwen jezelf dan deze zomer deze 10 Italiaanse gerechten.

Wat is jouw favoriete stad voor een stedentrip?