Persoonlijk,  Snacks/tussendoortjes,  Voeding

Mijn 7 favoriete tussendoortjes voor een school/werkdag

De meeste mensen hebben de zomervakantie inmiddels achter de rug en zitten weer volop in de school- en/of werkmodus. Een vraag die ik de laatste tijd dan ook weer regelmatig kreeg, was: ‘Help, wat kan ik meenemen als gezond tussendoortje?’ Op die vraag ga ik vandaag antwoord geven. In deze blog deel ik mijn 7 favoriete tussendoortjes voor een school/werkdag.

Blijf bij jezelf

Voor ik mijn favoriete tussendoortjes met jullie deel, wil ik graag duidelijk maken dat iedereen andere voorkeuren voor voedingsmiddelen heeft. Zie deze blog dan ook niet als ‘het juiste voorbeeld’, maar ter inspiratie. Waar ik het één lekker vind of mijn lichaam goed op functioneert, kan dat voor jou geheel anders zijn. Blijf dan ook altijd bij jezelf. Jij kent jouw smaak en lichaam het beste, probeer daar goed naar te luisteren. Daarbij is het altijd goed om te experimenteren met voedingsmiddelen en daarvan te leren, zo leer je jouw behoefte ook beter kennen.

Mijn favorieten

Goed, hieronder geef ik een lijstje van de tussendoortjes die ik altijd in huis heb. Variërend van gezond, tot wat minder gezond en kant-en-klaar of zelfgemaakt.

Fruit

Laten we beginnen met het tussendoortje die ik het vaakst meeneem: fruit. Het is echt het eerste tussendoortje waar ik aan denk voor ik de deur uit ga. Vooral bananen en appels vind ik heel fijn om mee te nemen. Beide zijn gemakkelijk uit de hand te eten en zijn erg vullend. Eigenlijk neem ik vrijwel nooit fruit mee dat geschild moet worden, omdat ik hier vaak mee knoei of het simpelweg onhandig vind. Maar, neem vooral het stuk fruit mee waar jij gelukkig van wordt!

Groenten (met hummus)
Snacken met groenten saai? Met deze kerrie hummus niet meer!

Ten tweede neem ik de laatste tijd steeds meer groenten mee. Vooral komkommer, snoeptomaatjes en wortels zijn favoriet, maar je kunt ook gemakkelijk paprika of bleekselderij meenemen. Wordt je niet enthousiast van snacken met groenten? Neem dan in een klein bakje wat hummus mee. Zo kun je lekker je groenten hierin dippen en kun je nog meer genieten. Hoe lekkerder je de groenten voor jezelf maakt, hoe minder je de neiging hebt om naar andere (eventueel ongezondere) snacks te grijpen.

Bolletje Goed Bezig Haverrepen

Klaar met het groenten en fruit, op naar de handige repen uit de supermarkt. Nee, de kant-en-klare tussendoortjes uit de schappen van de supermarkt zijn vaak niet de meest gezonde keuzes, zo ook de Goed Bezig Havermoutrepen van Bolletje. Toch neem ik bijna iedere dag zo’n reep mee naar school. Ze bevatten namelijk veel vezels die je verzadigd houden en om eerlijk te zijn vind ik de voedingswaarden persoonlijk best prima (let op: ik ben geen diëtist of voedingsdeskundige). Bovendien zijn ze erg lekker en hebben ze een kleine ingrediëntenlijst. Daarnaast vind ik het fijn om af te wisselen tussen de drie verschillende smaken: naturel, rood fruit en cranberry.

Bliss balls
Deze limoen-kokos bliss balls ontdekte ik kort geleden en zijn een grote favoriet.

Mocht je het geen prettig idee vinden om tussendoortjes uit de supermarkt te nemen, kun je natuurlijk zelf de keuken in duiken. Als ik zelf een tussendoortje of kleine snack maak, neig ik vaak naar bliss balls. Deze (meestal) gezonde balletjes staan letterlijk binnen een handomdraai op tafel en zijn handig mee te nemen. Door de havermout, noten en dadels krijg je een goede hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten binnen. Daarbij kun je met slechts een paar ingrediënten deze heerlijke snack maken waarbij je ook nog eens veel kunt variëren. Laatst ontdekte ik mijn nieuwe favoriete variant: limoen-kokos. Maar ook deze vegan bounty bliss balls vinden we hier thuis erg lekker.

Bananenbrood

Een ander tussendoortje die gemakkelijk zelf te maken valt en makkelijk mee te nemen is, is bananenbrood. Ook hiervoor heb je weinig ingrediënten nodig en op het afbakken in de oven na, is het snel klaar. Het voordeel van het bakken van een bananenbrood vind ik het feit dat je de cake in plakken kunt invriezen en zo iedere dag een vers tussendoortje mee kunt nemen. Ook deze snack is erg voedzaam en over het algemeen gezond. Een bananenbrood met noten vind ik erg lekker, maar ook van deze frisse, eiwitrijke variant met kwark word ik erg blij.

Bites We Love/ noten

Verder vind ik nootjes, voor zowel thuis als op school/werk, een ideaal tussendoortje. Noten vullen mij altijd heel goed door de eiwitten die ze bevatten. Daarnaast zijn het bommetjes van gezonde vetten en stimuleren ze onze lichaamsprocessen. Thuis neem ik vaak een handje ongezouten, ongebranden noten, maar wanneer ik naar school of werk ga, pak ik graag een portie verpakking nootjes. Bites We Love is hiervan mijn grote favoriet, vooral de soya nut mix. Als ik zin heb ik zoet, neig ik snel naar een noten mix met pitten en cranberries.

Goodto Go

Als laatst kom ik nog een keer terug op een reep. Naast de Goed Bezig repen, zijn de repen van GoodTo Go ook regelmatig in mijn tas te vinden. Deze repen vind ik vanaf het eerste moment al heerlijk. Daarnaast zijn ze voorzien van fijne voedingswaarden. De repen zijn namelijk op basis van amandelmeel, waardoor ze vegan, glutenvrij en koolhydraatarm zijn. Hoewel ik geen waarde hecht aan koolhydraatarm eten, vind ik het bij deze repen heel prettig dat je kunt genieten van iets zoets, zonder dat er een doosje suikerklontjes in zit. De amandelmeel maakt ze overigens ook vullend. Door de zachte structuur is het net alsof je een cake eet, heerlijk! Mijn favoriete smaak is Vanille-amandel. Benieuwd wat jouw favoriete reep van GoodTo Go is? Doe dan mee met de winactie van deze week en wie weet kun jij alle vier de smaken proberen!

Dit waren de 7 tussendoortjes die ik altijd in huis heb om mee te nemen naar mijn werk of school. Heb jij een lekker tussendoortje die je graag meeneemt? Laat het me vooral weten!

Liefs!

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.