Reizen

Vakantiedagboek een week op Tenerife

Vorige week stond er iets op de planning waar ik al lang over droomde: terug naar Tenerife. Samen met mijn ouders stapte ik in het vliegtuig om onze voorraad vitamine D aan te vullen. Deze zomer waren we namelijk, op de fietsvakantie en paar daagjes Overijssel na, niet op vakantie geweest. Oké, mijn ouders niet, ik ben naar Milaan en wat Nederlandse steden geweest. Hoe dan ook, we wilden er nog even uit. Toen mijn ouders zeiden dat ze graag naar Tenerife wilden, was de keuze om mee te gaan snel gemaakt. In dit vakantiedagboek vertel ik je alles over deze week op Tenerife.

‘Terug naar huis’

Misschien volgde je me al in 2019/begin 2020 en heb je meegekregen dat ik een half jaar stage heb gelopen op Tenerife voor mijn opleiding Hotel Management. Gedurende dit halve jaar werd al snel duidelijk dat ik verliefd was op Tenerife. Ik voelde me er écht gelukkig, kon alles van me af laten glijden, had een geweldig stagebedrijf en lieve mensen om mij heen. Sinds februari 2020 voelde mijn hart licht gebroken als ik aan Tenerife en mijn leven daar dacht. Een weekje op vakantie naar dit prachtige eiland voelde dan ook alsof ik terug naar huis ging.

Zondag 7/11/21

Pfoe, de wekker ging vroeg op zondag. Om 1:30 drukte ik de wekker uit en maakte ik me snel klaar om vervolgens om 2:00 in de auto te zitten naar Schiphol. We waren vroeg op de luchthave en doordat de winkels nog dicht waren, verveelde ik me verschrikkelijk tijdens het wachten in de gate. Ik was blij toen we rond 6:00 in het vliegtuig zaten en begonnen met de viereneenhalf uur durende vlucht.

De vlucht verliep soepel en ook op het vliegveld van Tenerife-Zuid ging het snel. We haalde onze huurauto op en omdat we nog niet konden inchecken in het hotel, gingen we naar de eerste stop: Playa San Juan, mijn oude woonplaats. Hier wilde we graag koffie drinken bij het cafeetje waar ik en mijn vriendin dit altijd deden, maar helaas zat deze dicht. We liepen verder door het dorp, dronken koffie bij de beste bakkerij van het dorp (100% Pan y pastelería) en lunchten vervolgens aan de boulevard. Ook liepen we even langs mijn oude appartement. Wat was het fijn om dit allemaal weer even te zien!

Vervolgens reden we naar ons hotel in Puerto Santiago waar we een drankje dronken terwijl we op onze kamer wachtten. Toen we deze kregen, besloten we direct een siësta te houden en even onze ogen dicht te doen. Hierna besloot ik met mijn moeder het nieuw aangelegde pad langs zee te ontdekken en haalde we wat drinken en snacks voor op de kamer. Daarna aten we in het hotel en gingen we al vrij snel slapen.

Maandag 8/11/21

De volgende dag waren we allemaal fris en fruitig. We genoten van ons ontbijt in het hotel en stapte de auto in richting La Caleta, waar ik een nieuwe hotspot wilde proberen. Voor we naar deze hotspot gingen, leek het ons leuk om even te winkelen in de Siam Mall. Hier hebben ze namelijk andere items dan in Nederland en ik kon er, zoals tijdens mijn stageperiode, goed slagen voor een aantal dingen. Daarna reden we naar La Caleta en vonden we onze lunchplek: Bloom. Ik trakteerde mijn ouders op een lekkere lunch en we liepen nog even langs zee. Op de terugweg naar het hotel reden we langs het hotel waar ik stage had gelopen om even hoi te zeggen. Helaas stond het er zo vol met auto’s, dat er nergens een plek was om de auto goed neer te kunnen zetten. Die hadden we nog tegoed dus!

Eenmaal terug in het hotel gingen mijn ouders naar het zwembad. Omdat ik hier niet zo van ben, ging ik voor het eerst in mijn leven gebruik maken van een hotelgym. Ik deed een heerlijke kettlebell workout en relaxte daarna nog even in de zon op ons balkon. Uiteindelijk friste ik me op en gingen we avondeten. We sloten de dag af met een avondwandeling door het dorp en langs de zee (eigenlijk oceaan) én een heerlijke Barraquito. Dit is een Canarische koffie met Likeur 43, een drankje dat ik had gemist!

Dinsdag 9/11/21

Dinsdag zaten we opnieuw na ons ontbijt in de auto. Vandaag zouden we naar het noorden van het eiland rijden, waar ik mijn ouders het stadje La Laguna wilde laten zien. La Laguna is door de eeuwenoude, gekleurde gebouwen onderdeel van de werelderfgoedlijst van Unesco. Tegenwoordig is het centrum van de stad bijna verkeervrij en vindt je er veel studenten van de universiteiten. We gingen opnieuw wat winkels in en genoten van een koffie. Toen we uitgekeken waren, reden we verder naar Puerto de la Cruz, een badplaats in het noorden. Deze stad kent een stuk meer toerisme dan La Laguna en dus konden we gemakkelijk een lekker restaurantje vinden aan de zee om te lunchen. Na ook hier wat rondgekeken te hebben, reden we terug naar het hotel en hadden we in één dag een rondje om het eiland gereden. Heerlijk zo’n klein landoppervlak!

In het hotel deed ik een half uur pilates om mezelf weer op te laden. ‘s Avonds wandelden mijn moeder en ik na ons diner opnieuw langs het water en dronken we met z’n drieën een koffie aan de boulevard.

Woensdag 10/11/21

Zoals je leest hadden we onbewust een aardig vol programma tot nu toe. Mijn vader en ik houden daar wel van en besloten dit voort te zetten door in de auto naar de Teide te stappen. Dit is de vulkaan van het eiland en ook gelijk de hoogste berg van Spanje. In 2019 had ik de Teide ook bezocht met mijn ouders en vriendin, maar we wilden het graag nog eens zien. De weg naar de top is heel mooi. Je start bij de zee, komt vervolgens door een droog stuk, een groen stuk en eindigt in een soort maanlandschap bij de vulkaan. Deze verschillende landschappen zijn een van de redenen dat ik van Tenerife hou. Bij het liftstation om naar boven te gaan was het helaas erg druk, omdat er door corona niet zo veel mensen meer in een liftje mogen. We besloten om de top te laten voor wat het was, we hadden dat immers al eens gezien, en gingen in de omgeving wandelen. Op de terugweg stopte we voor de lunch in het bergdorpje Arona bij een bakker die mijn vader twee jaar geleden ontdekte. Daarna reden we via de andere kant van de vulkaan terug naar het hotel.

Bij het hotel sloot mijn vader zich aan bij mijn moeder aan het zwembad en ging ik opnieuw de gym in voor een heerlijke kettlebell workout. Voordat we gingen avondeten besloten we bij de Lidl bovenin het dorp wat drinken en snacks te halen voor op de kamer. Op de weg naar beneden werden we verrast door een fantastische zonsondergang die de mooie kleuren van het eiland naar voren liet komen. Dit moment was zo’n cadeautje! Rond 21:00 dronken we nog een Sangria bij het hotel en hadden we opnieuw een fijne dag achter de rug.

Donderdag 11/11/21

Op donderdag had ik nog één wens die in vervulling moest gaan: terug naar het Ritz-Carlton waar ik stage liep. Met enige zenuwen zat ik aan het ontbijt en in de auto, want wat als ze me niet meer zouden herkennen? Wat als ik niks mocht zien omdat ik geen gast was? We reden langs de rijen met villa’s van het hotel en bij iedere ‘straat’ waren ze bezig met de stoep. Daar zou ik dus niet gemakkelijk door komen. Terug bij de ingang van het hotel stapte ik stiekem de vernieuwde lobby binnen, die móést ik gewoon even zien. Na snel een blik geworpen te hebben en niemand bekends te zien, liep ik door naar de spa. De vrouw die op die afdeling voelde als mijn moeder was een gast aan het helpen en herkende me niet toen ik binnen stapte. ‘Zie je wel’, dacht ik bij mezelf. Ik keek wat rond bij de producten tot ze klaar was met de gast en voor ik het wist hing ze om mijn nek. Het was een magisch moment en er rolde tranen van blijdschap om deze geweldige mensen weer te mogen zien, over mijn gezicht.

Ik kletste lang met mijn ‘spa mama’ en appte naar mijn ouders dat ze maar beter hierheen konden komen, omdat het weleens lang kon gaan duren. Er werd een theetafel voor ons klaargezet, ik kreeg geïmproviseerde cadeautjes en sprak met nog meer oud collega’s. Wauw! Na meer dan anderhalf uur stond ik weer buiten het prachtige hotel en realiseerde ik me hoe dankbaar ik ben dat ik hier onderdeel van heb mogen zijn.

Oké, tijd om me weer bij elkaar te rapen en in de auto te stappen. We reden naar Los Cristianos waar we langs de lange boulevard liepen, lunchten en wat winkels bezochten. Hier bedachten we ons dat we nog geen één ijsje hadden gehaald deze vakantie (dit is zeldzaam wanneer je met mij op vakantie bent). Daar moest verandering in komen en ik wist precies waar ik dit ijsje wilde eten: bij restaurant Marsala in Playa San Juan. Hier genoten we van overheerlijk ijs en werd ik opnieuw herkend door de eigenaresse. Ze wist zelfs nog te vertellen dat ik uit Nederland kwam en hoe mijn huisgenoot/vriendin eruit zag. Zo leuk!

Na deze dag vol momenten van dankbaarheid vond ik het heerlijk om ‘s avonds niks te doen. Nog stralend scrolde ik door mijn socials, appte ik met wat vriendinnen en besloot ik op tijd te gaan slapen. Morgen stond er namelijk een belangrijke afspraak op de planning.

Vrijdag 12/11/21

Opnieuw begon de een dag met zenuwen. Ik had in de ochtend een belafspraak voor een mogelijke afstudeeropdracht gepland en ik hoopte met heel mijn hart dat het een passende opdracht zou zijn. Het gesprek was erg leuk en de opdracht had ik niet beter kunnen wensen (ik hoop jullie er gauw meer over te kunnen vertellen als hij wordt goedgekeurd). Bijna huppelend liep ik naar mijn ouders aan het zwembad om hun het goede nieuws te vertellen en om me bij hun aan te sluiten. Ik zou echter mezelf niet zijn als dat dagje zwembad niet van korte duur was en al gauw besloten we naar de haven van Los Gigantes te lopen. Op de route gingen we wat winkels in en we vonden een lekker restaurantje aan het water.

Na de lunch wilde mijn ouders graag een dolfijnentour langs de enorme rotsen van Los Gigantes doen. In 2019 was ik al eens in zo’n tour getrapt en hadden we enkel op flink wat meters afstand vinnen van de dolfijnen en ‘walvissen’ gezien. Toch dacht ik bij mezelf: wat als dit anders is? Ik besloot mee te gaan en daar was ik uiteindelijk heel blij mee. De dolfijnen kwamen een stuk dichterbij, zelfs onder de boot langs, en op de terugweg richting de rotsen, werden we verrast door een voorbij zwemmende zeeschildpad. Bijzonder!

Na de tour zagen mijn ouders op tegen de klim naar boven en besloten ze met een taxi naar het hotel te gaan. Ik vond het wel lekker om mijn benen even te strekken en herhaalde in alle rust de fijne momenten van deze vakantie in mijn hoofd. Omdat we morgen al naar huis zouden gaan, moesten we na het avondeten nog van iets genieten wat we in Nederland niet kunnen krijgen. Ik bestelde een barraquito en voelde me onwijs gelukkig door de afgelopen dagen.

Zaterdag 13/12/21

Zaterdag, de laatste dag. We pakte onze koffers in en ik besloot mijn bikini nog even aan te trekken om voor twee uurtjes op het balkon te zonnen. Om 12:00 checkte we uit en reden we naar Playa las Americas om daar onze middag te besteden. We vlogen namelijk pas om 18:30. In Playa de las Americas wilde mijn moeder nog graag naar een winkel toe. Na opnieuw kleren te hebben gekocht, liepen we over de drukke boulevard en aten we aan zee. We bestelde een pan paella om te delen, want ook dit zouden we weer moeten missen in Nederland. De paella was een perfecte afsluiter van onze Spaanse vakantie in Tenerife en om 18:30 zaten we braaf in het vliegtuig. Klaar om weg te gaan waren we nog niet, maar we zeiden alle drie dat we er snel weer naar toe zouden gaan. Tenerife heeft niet alleen mijn hart gestolen, ook die van mijn ouders.

Ik ben opgeladen!

Ondanks de uiteindelijk drukke dagen gedurende deze vakantie, voel ik me helemaal opgeladen. Ik was een weekje veel offline, genoot van het eiland, deed en at waar ik zin in had en vulde mijn voorraad vitamine D goed aan. Nu ben ik weer klaar voor werk en school en zie ik alles weer met een nog positievere blik. Bovendien is mijn soort van gebroken hart weer iets geplakt door nieuwe, mooie herinneringen en kijk ik uit naar mijn volgende keer op Tenerife.

Ben jij al eens op Tenerife geweest? Ik ben heel benieuwd wat jouw favoriete plek is!

Liefs!

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.