Reizen

Semana Santa in Spanje met mijn ouders

Afgelopen week stonden er leuke dingen gepland. Het was namelijk Semana Santa (De Goede Week die hier in Spanje graag wordt gevierd) met daarop volgend Pasen. Daarbij kreeg ik leuk bezoek: mijn ouders. Van te voren hadden we geen planning gemaakt met dingen die we wilden doen of bezoeken, maar het voelde uiteindelijk alsof ik een week vakantie had gehad. Daarom vertel ik in deze blog over alle leuke dingen die ik heb gedaan tijdens mijn eerste Semana Santa in Spanje met mijn ouders.

Semana Santa

Laat ik eerst kort toelichten wat Semana Santa inhoudt. In het Nederlands noemen we dit ‘De Goede Week’ en deze duurt vanaf Palmzondag tot en met Stille Zaterdag. In deze week worden ook Witte Donderdag en Goede Vrijdag gevierd. Zelf ben ik niet gelovig en ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat iedere dag inhoudt, maar hier in Spanje vinden veel mensen het maar al te belangrijk. De manier waarop Semana Santa gevierd wordt, verschilt per plaats. Maar, tot zo ver ik het heb gezien, gaat het vooral om gezellig eten met vrienden en familie. Je raadt dus vast dat ik tijdens deze dagen heen en weer mocht rennen om eten te serveren. Heel leuk, maar op de dagen buiten Stille Zaterdag en Pasen om, kon ik vanaf donderdag ook genieten met mijn ouders.

Donderdag 14 april

Donderdag zouden mijn ouders om 9:00 landen op het vliegveld in Barcelona. Ik vond het leuk om ze op te halen en vervolgens met hun gehuurde auto er gelijk een leuke dag van te maken. Ik nam daarom de eerste bus van 7:00 om op tijd op het vliegveld te zijn, maar helaas hadden mijn ouders een flinke vertraging. Toen we elkaar uiteindelijk rond 11:30 zagen, haalden we de huurauto op en reden we naar Tossa de Mar. Door Semana Santa gingen veel mensen de stad uit en was het behoorlijk druk op de weg. Hoewel we wilden lunchen in Tossa de Mar, kregen we onderweg zo veel trek dat we bij een wegrestaurant besloten te eten. Uiteindelijk zat dit helemaal vol met locals en we kwamen erachter waarom, het eten was er namelijk heerlijk!

Wat is Tossa de Mar een mooi dorpje!

Met volle buik konden we weer verder naar Tossa de Mar. Dit dorpje vond ik veel leuker dan verwacht. Er zaten veel leuke winkeltjes en restaurants en het is een enorm mooie plek. We gingen een aantal winkeltjes in, liepen door de schattige straatjes en langs het strand en besloten daarna in de auto richting mijn woonplaats te stappen. Hiervoor namen we een mooie route door de bergen waardoor ik helemaal begrijp waarom de Costa Brava als het fietsparadijs wordt gezien, wauw!

Nadat ik mijn ouders mijn appartement had laten zien en ze ingecheckt hadden bij het hotel (waar ik werk), ging ik kennis maken met mijn nieuwe huisgenoot en haalde ik met haar wat boodschappen. Later at ik met mijn ouders voor het eerst in het restaurant Las Dunas van het hotel en probeerde ik gerechten uit waar ik zelf benieuwd naar was geworden. Het eten was echt heerlijk en m’n ouders vonden het leuk om het restaurant te zien waar ik werk. Na het eten gingen we vrij snel naar bed, het was een lange dag voor ons allemaal.

Vrijdag 15 april
Welkom in Calella de Palafrugell.

De volgende dag ging ik na mijn ontbijt naar het hotel om met mijn ouders in de auto te stappen en naar Calella de Palafrugell te rijden. Dit plekje hadden we als tip gekregen en staat bekend als één van de mooiste dorpen aan de Costa Brava. We liepen langs de schattige witte huisjes, gezellige straatjes en leuke winkeltjes. We dronken koffie aan het water en reden even later verder naar Palamos om te lunchen met tapas. In Palamos was het overigens een stuk drukker wat een gezellige sfeer gaf.

Na de lunch reden we terug naar het hotel waar mijn ouders besloten om even van de zon te genieten en ik de zon zag als hét perfecte excuus om een workout op het dakterras van ons appartementencomplex te doen. We hadden afgesproken dat we na mijn workout een ijsje zouden gaan halen bij de ijssalon Pink van het hotel. Ik vroeg mijn nieuwe huisgenootje mee en met z’n vieren aten we een lekker ijsje. Daarna beliepen we een stuk van mijn favoriete pad langst de kust, dit blijft iedere keer zo mooi. In de avond ging ik met mijn ouders en huisgenoot uiteten in Platja D’aro bij Friends, één van mijn favoriete restaurantjes daar. Dit was een heerlijke afsluiting van deze fijne dag!

Zaterdag 16 april

Zaterdag besloot ik uit te slapen, het beloofde namelijk een drukke dag te worden op werk. Helaas werd ik wakker met rode ogen en een loopneus en ik wist gelijk wat het was: hooikoorts. Ik haalde al mijn medicijnen tevoorschijn en hoopte dat het snel over zou gaan. Ondanks de hooikoorts besloot ik in de ochtend koffie te drinken met een collega en gezellig te kletsen, mijn ouders waren immers naar Girona. Hierna was het tijd om te werken. Ik had werkelijk geen idee wat ik moest verwachten.

Toen ik aankwam op het werk en in het boek met reserveringen keek, werd het me snel duidelijk dat het inderdaad druk werd. Maar, ik had er zin in! De afgelopen weken was het (te) rustig in het restaurant en nu kon ik eindelijk hetgeen doen eindelijk wat ik me had voorgesteld. Ik rende van keuken naar restaurant, naar terras, de zaal en weer terug. Door deze afleiding verdween mijn hooikoorts en had ik een heerlijke eerste shift gedraaid. Na de middag shift ging ik me opfrissen op de hotelkamer van mijn ouders en besloten we bij een klein restaurant onder mijn appartement te eten. Rustig zitten konden we niet per se, want om 20:00 was het tijd voor mijn avonddienst. Deze was een stuk rustiger, maar dat hadden we ook wel verdiend na een middag rennen in de zon.

Zondag 17 april
Wat was het fijn om deze dagen met mijn ouders te besteden.

Eerste Paasdag zag er eigenlijk niet veel anders uit dan zaterdag. In de ochtend gingen we naar Platja D’aro om een koffietje te drinken en stapten we wat winkels binnen. Ik haalde een broodje to-go en ging eigenlijk direct door naar een zelfde werkdag. Terwijl ik opnieuw last had van hooikoorts, vond ik het leuk om met de drukte te werken. Toen ik om 17:00 klaar was, ruste ik weer even uit bij mijn ouders op de hotelkamer en gingen we om 19:00 bij hetzelfde restaurantje onder mijn appartement eten zodat ik om 20:00 weer op werk kon zijn. Ook deze avond was rustig, maar zoals altijd gezellig. Al was ik wel heel blij toen ik uiteindelijk in mijn bed lag. De drukke planning, het rennen op werk én de hooikoorts hadden me aardig moe gemaakt.

Maandag 18 april
Een heerlijke paella eten in Barcelona.

Toch stond ik de volgende ochtend weer vroeg naast mijn bed. Ik ontbeet gezellig met mijn ouders mee in het hotel (wat overigens heel leuk was om eens te doen) en daarna stapten we in de auto naar Caldes de Malavella. Hier pakten we de trein naar Barcelona. Toen we in Barcelona uitstapten, kwamen we er eigenlijk al snel achter dat alle winkels dicht zouden zitten in verband met Pasen. Dit hadden we natuurlijk ergens kunnen verwachten en daarom lieten we ons niet bij de pakken neer zitten. We liepen over La Rambla, dronken koffie bij Starbucks, keken naar de enorme jachten in de haven en belandden uiteindelijk bij winkelcentrum Maremagnum. De winkels in dit winkelcentrum waren wel open, waardoor we alsnog konden shoppen. Hierna aten we bovenin het winkelcentrum bij Mirando al Mar een geweldig lekkere paella.

Tijdens het eten hadden we besloten dat we met de kabelbaan naar een uitzichtpunt over de stad wilden gaan. Echter, de rij was behoorlijk lang en dat vonden we zonde van onze tijd. Dus nam ik mijn ouders met de metro mee naar La Sagrada Familia waar we een rondje liepen om dit prachtige bouwwerk. Kort daarna namen we de trein weer naar Caldes de Malavella en waren we rond 18:30 in mijn woonplaats. Hier reden we langs de boulevard en zagen we dat alle restaurants gesloten waren. Las Dunas, het restaurant van het hotel, was natuurlijk wel open en dus genoten we hier nog een keer van een lekker diner. Vervolgens sloten mijn moeder en ik deze laatste dag samen af met een gezichtsmasker, net zoals we thuis wekelijks doen. Genieten!

Dinsdag 19 april

Ook dinsdag stond ik weer vroeg op, maar dit keer om mijn ouders uit te zwaaien. Na hun ontbijt moesten ze al gauw vertrekken, maar het was fijn om ze nog zo’n 1,5 uur te zien. Ik zwaaide ze rond 9:00 uit en werkte daarna de hele ochtend aan mijn project in het hotel.

Dankbaar

Deze Semana Santa was in één woord: heerlijk! Ik realiseer me goed dat het niet vanzelfsprekend is dat je ouders langs kunnen komen als je besluit om te studeren/werken/wonen in het buitenland en daarom ben ik enorm dankbaar dat ze hun best hebben gedaan om mij te bezoeken. Daarbij was het ook gewoon fijn om weer in de normale situatie met z’n drieën te zitten waarin alles vanzelf gaat. Bovendien vond ik het leuk om ze zo veel mogelijk van mijn leven hier te laten zien, dat maakt alle verhalen tijdens de wekelijkse telefoontjes toch een stuk beter te begrijpen. Inmiddels ben ik weer grote stappen aan het zetten voor mijn afstudeerproject en krijg ik over 1,5 week het volgende bezoek: een vriendin! Ook met haar staan er leuke dingen op de planning, maar dat hoor je tegen die tijd wel 😉