Lunch,  Ontbijt,  Sausjes en spreads

Gezondere vegan hazelnootpasta

Gister, 13 september, was het internationale chocolade dag. Ja, echt. We houden zo veel van chocola dat we er een speciale dag voor maken om deze liefde te uiten. Maar, dan moeten we natuurlijk ook een goed recept hebben waar we die liefde in kunnen stoppen. Een gezondere en vegan nutella leek mij een goede optie.

Tja, Nutella is voor vele een onmisbaar product in broodlade. Begrijpelijk, want wie wil er nou niet op zondag wakker worden met een verse croissant met Nutella? Maar omdat we er zo dol op zijn, besloot ik eens wat feitjes over de hazelnootpasta op te zoeken. En eerlijk, die waren best schokkend. Wist je dat de hoeveelheid Nutella die jaarlijks geproduceerd wordt net zo veel weegt als de Empire State Building? Of dat je met diezelfde hoeveelheid 1,8 keer de aarde om kunt? Dat zijn gewoon bizarre feiten!

Naast deze feiten kwam ik nog op een foto die liet zien hoe een pot Nutella in rauwe bestanddelen is opgebouwd. En (schrik niet) een pot Nutella bevat voor bijna 50% uit suiker! In één pot Nutella zit zo’n 230 gram suiker. Dat vraagt om een gezondere variant, vind je niet?

Gelukkig is het heel makkelijk om zelf hazelnootpasta te maken. In een kwartiertje heb je een pot waar je bijna de hele week mee kunt doen, ideaal! En hoewel deze natuurlijk niet zo smeuïg en zoet als de welbekende Nutella is, is hij wel heel lekker en een stuk gezonder. Bovendien kun je hem zo zoet maken als je zelf wil.

Zelf koos ik ervoor om de hazelnootpasta plantaardig te maken. Mocht je hier niet per se rekening mee willen houden, kun je natuurlijk ook normale melk en honing gebruiken voor dit broodbeleg. Hiernaast is het belangrijk om een cacaopoeder te gebruiken waar geen suiker aan toegevoegd is, zoals deze van Fairtrade.

Wat heb je nodig?
  • 200 gram hazelnoten
  • 25 gram cacaopoeder
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 2 eetlepels maple syrup/honing (let op: honing is niet vegan)
  • 100 milliliter plantaardige melk (ik gebruikte sojamelk)
  • Kaneel
  • Zout
Wat moet je doen?
  • Verwarm de oven voor op 170 °C en bekleed een ovenplaat met bakpapier.
  • Verdeel de hazelnoten over de ovenplaat en rooster ze voor 7 minuten in de oven. Smelt ondertussen de kokosolie.
  • Haal de velletjes van de hazelnoten af door ze in een keukendoek te rollen.
  • Doe de gepelde hazelnoten, cacaopoeder, kokosolie, honing, een flinke snuf kaneel en de melk in een keukenmachine en mix voor zo’n vijf minuten tot een een hazelnootpasta.
  • Proef en voeg eventueel nog wat melk toe om de hazelnootpasta dunner te maken of wat honing om hem zoeter te maken.
  • Bewaar de hazelnootpasta in een afgesloten pot in de koelkast voor zo’n vijf dagen

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via Facebook/Instagram en tag @its.about.health in je berichtje 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.