Persoonlijk

Met deze avondroutine sluit ik mijn dag goed af

Een tijdje terug deelde ik mijn ochtendroutine met jullie. Toen ik afgelopen maand voor het FullCharge programma dat ik volg een handeling aan mijn avondroutine moest toevoegen, had ik geen inspiratie meer. Ik kwam erachter dat ik ook al een aardige avondroutine heb en daar erg blij mee ben. Vandaag deel ik deze dan ook graag met jullie.

Het is belangrijk om te weten dat, net zoals een ochtendroutine, een avondroutine erg persoonlijk is. De één pakt graag een boek, terwijl iemand anders liever gaat wandelen. Wel is de werking van een avondroutine voor iedereen hetzelfde: het laat je ontspannen en de dag afbouwen, zodat je lichaam weet dat het tijd wordt om naar bed te gaan. Heel handig dus als je ’s avonds lastig in slaap komt!

Zie deze blog dan ook als een inspiratie. Heb je nog geen avondroutine? Probeer dan eens een handeling uit. Heb je al wel een routine voor jouw avonden? Wellicht kun je je dan heel erg herkennen in deze blog of kun je een nieuwe handeling toevoegen.

Eten en rust

Mijn avond gaat in rond het avondeten. Thuis eten wij altijd vrij vroeg (rond 17:00) in verband met het werk van mijn ouders en dus vind ik het einde van het avondeten een goed moment om mijn avondroutine te starten. Vaak ga ik na het eten een stukje met de hond wandelen en neem ik tot 18:00 even rust. In die tijd check ik mijn socials, lees ik een tijdschrift of kijk ik wat tv.

Aan het werk

Na 18:00 is het tijd om nog wat taken van de dag af te maken. Vaak is dit huiswerk voor school, studeren of het schrijven van blogs. Hoe lang ik hieraan besteed verschilt per hoeveelheid taken en hangt af van het feit of ik de deur uit ga om te sporten/training te geven of niet. Wel pak ik het afronden van de laatste dingen rustiger aan, zodat ik niet gehaast werk en vervolgens ga stressen. De avond is ten slotte om tot rust te komen 😉 Op de dagen dat ik sport of training geef, komt hier natuurlijk nog een douchemoment bij wat ik ook erg ontspannend vind.

Kopje koffie of thee
Ik ben dol op een koffie met havermelk!

Rond 19:30 of na mijn training maak ik voor mezelf een grote kop thee. Vaak is dit muntthee, maar op dit moment ben ik ook erg fan van de variatie box van Pickwick met vier verschillende, winterse smaken. Ook maak ik af en toe een lekkere cappuccino met havermelk. Ik probeer mijn aantal kopjes koffie wel te beperken tot één kopje in de twee dagen. Vaak drink ik de koffie in de ochtend, nu ik toch vanuit thuis school heb, maar soms heb ik ‘ s avonds zin in koffie. Gelukkig heb ik in Tenerife geleerd om om te gaan met koffie voor het slapen gaan en heeft dit geen invloed meer op mijn slaap. Terwijl ik mijn kop thee of koffie drink, werk ik nog verder aan de afronding van mijn taken.

Zin in een snack

Een uur later, rond 20:30, krijg ik vaak zin in een avondsnack. Hoewel sommige mensen liever niks meer eten na het avondeten, merk ik dat mijn lichaam dit wel nodig heeft. Dit komt onder andere door het feit dat we zo vroeg eten. Vrijwel altijd is mijn avondsnack iets hartigs. Denk hierbij aan gemengde noten (zowel ongezouten als gezouten), een pakje crackers, maiswafels of zoutjes. Op de avonden dat ik sport komt hier een bakje yoghurt met gepofte tarwe bij.

Tijd om te plannen
Door drie dingen op te schrijven waar ik dankbaar voor ben die dag, sluit ik mijn dag positief af 🙂

Wanneer we verder op de avond komen en ik mijn taken af heb, pak ik mijn bullet journal erbij. Hier controleer ik mijn to do-lijst en kijk ik of ik alles af heb wat ik die dag wilde doen. Bij de taken die nog open zijn, vraag ik mezelf af hoe het komt dat ze niet voltooid zijn en kijk ik of ik de taken mee naar de volgende dag kan nemen. Vervolgens stel ik de to do-lijst van de volgende dag samen. Ook schrijf ik drie dingen op waar ik die dag dankbaar voor ben. Als laatst blader ik naar de pagina met mijn FullCharge schema en streep ik de challenges af waar ik die dag aan heb voldaan. Wanneer er nog challenges open zijn, kijk ik of ik deze nog kan voltooien.

Rust!

Rond 21:30 is het dan echt tijd voor rust. Ik ga nog even door mijn socials en ik reageer op berichtjes. Deze tijd probeer ik vaak te beperken tot vijftien minuten. Na mijn ‘telefoontijd’ verwen ik mezelf namelijk altijd met een aflevering van een leuke serie op Netflix. Gelukkig kan ik me hierin goed inhouden en het altijd bij één aflevering houden. Hierbij pak ik graag nog een kop thee of wat anders te drinken en plaats mezelf comfortabel op de bank, zodat ik lekker kan ontspannen. Ook kam ik ondertussen af en toe mijn hond, zodat hij nog even aandacht krijgt.

Oogjes dicht en snaveltjes toe
Ik vind het ook altijd heerlijk om naar mooie zonsondergangen te kijken.

Als de aflevering voorbij is, is het tijd om naar bed te gaan. Vaak is dit rond 22:45-23:00. Ik neem nog twee gedroogde abrikozen, omdat dit bijdraagt aan mijn darmwerking, en vertrek naar boven. Hier besteed ik zo’n tien tot vijftien minuten aan mijn gezichtsverzorging, omdat ik het belangrijk vind om mijn huid goed te verzorgen en ik het ontspannend vind. Vervolgens kleed ik mij om, zet ik mijn wekker voor de volgende dag en duik ik heerlijk mijn bed in.

Zo, na mijn ochtendroutine staat nu ook mijn avondroutine ‘op papier’. Ik vind het heerlijk om op deze manier mijn dag af te sluiten en ik merk dat het voor mij heel goed werkt. Maar, ik ben natuurlijk ook heel benieuwd wat er voor jou werkt als we het hebben over een avondroutine. En of je die al hebt. Vertel het me hieronder!

Liefs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.