Snacks/tussendoortjes

Eiwitrijk bananenbrood

Dat bananenbrood lekker is hoef ik je vast niet meer te vertellen, maar dat bananenbrood ook nog eens een goede post-workout snack kan zijn, is misschien nieuw voor je. Hoewel de meeste baksels eiwitrijker worden gemaakt met eiwitpoeders, besloot ik dit anders aan te pakken. Ik maakte een bananenbrood met kwark die per plak 7-8 gram eiwitten bevat! Dat is een flink stuk meer dan de 1 tot 2 gram eiwit in de normale plakken cake. Nog een voordeel: deze cake is ook gezonder dan de normale cake!

Je kunt de cake na het afkoelen in plakken invriezen en in de ochtend of in de avond uit de vriezer halen. Zo heb je altijd een lekker tussendoortje of lunch. Tip: smeer er wat pindakaas of kwark op 😉

Ik gebruikte voor dit bananenbrood bramen en noten, maar je kunt er ook blauwe bessen of frambozen in doen. Of doe wat kokosrasp en chocola door het deeg. Genieten!

Wat heb je nodig?
  • 3 rijpe bananen (4 als je er 1 op de bovenkant van het brood wilt)
  • 2-3 eieren
  • 150 gram amandelmeel
  • 150 gram kwark
  • 2 theelepels bakpoeder
  • Flinke snuf kaneel
  • Snufje zout
  • 30 gram ongebrande, ongezouten noten (ik gebruikte deze mix)
  • 150 gram bramen
Wat moet je doen?
  • Verwarm de oven voor op 175 °C
  • Prak de bananen fijn in een ruime kom. Voeg twee eieren en de kwark toe en mix kort met een mixer door elkaar.
  • Voeg het amandelmeel, bakpoeder, kaneel en zout toe. Mix tot zo’n 2-3 minuten tot een beslag. Als het beslag te droog is, kun je er nog een ei of een deel van het ei bij doen. Vindt je het beslag goed zo? Houd het dan bij twee eieren, anders wordt de cake te nat.
  • Hak de noten fijn en roer deze samen met de bramen door het beslag.
  • Bekleed een cakevorm met bakpapier. Doe het mengsel in de vorm en bak de cake zo’n 50 minuten in de oven. (dek de cake eventueel af met aluminiumfolie als de bovenkant te bruin wordt.

Heb je een recept geprobeerd? Deel je foto via facebook/instagram en tag @its.about.health in je berichtje 🙂