Reizen

Dagboek kleine vakantie in Leiden

Ik was nog maar net terug van mijn stedentrip naar Milaan of ik kon mijn koffer weer pakken voor de volgende vakantie. De afgelopen dagen ging ik met twee vriendinnen een paar dagen weg in Nederland. Vanuit ons AirBnb in Leiden, deden we verschillende leuke dingen in en om de stad. Wat we allemaal hebben gedaan gedurende deze dagen, vertel ik je in dit dagboek over deze kleine vakantie in Leiden.

Met mijn vriendinnengroep lagen er al een tijdje plannen om samen op vakantie te gaan. Helaas werd dit telkens uitgesteld door onze stages en corona. Dit jaar besloten we het door te zetten en dicht bij huis te blijven, gezien de situatie rondom corona nog steeds onzeker is. Helaas lukte het niet om met de hele groep een paar dagen weg te gaan en gingen we met z’n drieën, maar dat mocht de pret uiteraard niet drukken.

Dinsdag 27-07-21

Dinsdagochtend stapte ik in mijn woonplaats in de trein, waarin ik de andere twee meiden zou ontmoeten. Gelukkig was de reis vanuit mijn huis niet heel lang en stapte we rond 11:30 uit op Leiden Centraal. We besloten eerst de sleutel van ons AirBnb op te halen en onze koffers weg te zetten, voordat we de stad in zouden trekken. Ons AirBnb zat in de Pioenstraat en was een ruim appartement waar we gemakkelijk met z’n drieën konden verblijven. Maar, nadat we onze koffers hadden weggezet en het appartement hadden verkend, hadden we toch wel trek in wat eten en besloten we om de stad in te gaan.

Van te voren had ik via Instagram gevraagd om tips voor leuke en goede plekjes om te eten in de stad. We ontvingen veel tips (nogmaals dank hiervoor) en besloten bij een veel genoemd plekje te lunchen: Roos. Gelukkig was er nog een plekje binnen, want het weer zat helaas niet mee. Al snel kregen we ons eten en genoot ik van een heerlijk broodje hummus met gegrilde aubergine. Na de lekkere lunch gingen we verder de stad in ter verkenning en om wat winkels te bezoeken. Al snel hadden we door dat we een goede stad hadden gekozen, want Leiden is rijk aan leuke terrassen, gezellige straten met schattige boetiekjes en mooie plekken en gebouwen. Daarom besloten we aan het eind van de middag, na een drankje bij Yoghurt Barn, een rondvaart te maken over de grachten om nog meer van de stad te kunnen zien en om inspiratie voor andere activiteiten op te doen. Dit was een leuke manier om de stad te ontdekken en meer over de geschiedenis ervan te leren.

Na de rondvaart van een uur, gingen we naar de supermarkt om boodschappen te halen voor ‘thuis’. Gezien we een eigen keuken in ons AirBnb hadden, leek het ons leuk om ook wat maaltijden samen te koken. We haalde allerlei lekkere dingen in huis en kookte ‘s avonds een simpele maaltijd met gebakken aardappeltjes, een Griekse salade en voor mijn vriendinnen een stukje vlees. Vervolgens maakte we er een rustige avond van waarbij we, onder het genot van lekkere hapjes, een film en serie keken.

Woensdag 28-07-21

De volgende ochtend hadden we gereserveerd bij Lot & de Walvis, een ander veel genoemde hotspot in Leiden. Omdat we om 9:30 gereserveerd hadden, besloot ik mijn wekker te zetten en mijn dag te starten met een rustige workout. In de ochtend bewegen geeft me namelijk zo veel energie, dat ik het sporten, samen met een heerlijke ontbijtje buiten de deur, als de ideale vorm van self-care zag. Ik friste mij op na de workout en we wandelden naar ons ontbijt. We begrepen direct waarom dit zo’n geliefde plek is in de stad, want wat is het een gezellig plekje aan het water! Samen met een lekkere koffie, genoten we van ons ontbijt en kon de dag beginnen.

We wandelden als eerst naar De Burcht in Leiden. Dit is een van de oudste burchten van Nederland en best leuk om te zien. Bovenin het ronde bouwwerk heb je een uitzicht over de stad en onderaan kun je eventueel op het terras zitten, maar dit hebben wij niet gedaan. Wat we wel hebben gedaan, is het bezoeken van de vele boetiekjes en vintage winkels in de stad. Tussendoor lunchten we bij Bagels & Beans en een warm drankje om op te warmen. Toen we aan het eind van de middag uit gewinkeld waren, gingen we weer naar de supermarkt voor wat kleine boodschappen en kookten we thuis een lekkere shakshuka met een salade.

Vlak na het eten besloten we dat we, ondanks het mindere weer, toch even naar het strand wilden. We namen de bus naar Katwijk en liepen daar door de stevige wind over het strand. De wind zorgde ervoor dat ik echt het gevoel had dat ik uitwaaide en al mijn gedachten verdwenen, heerlijk! Kijkend naar de zon die in de zee onder ging en de vele kitesurfers, zaten we even later in een strandtent aan de cocktails. Aan het eind van de avond gingen we terug naar ons appartement en keken we tot vrij laat naar een serie op Netflix.

Donderdag 29-07-21

Donderdag werd ik na een vrije korte nacht om 7:30 wakker. Ik werkte even aan mijn blog en Instagram en deed vervolgens weer een korte, maar rustige en fijne workout. Na mijn lichaam te hebben bewogen, zat ik weer vol energie. We ontbeten met z’n drieën en pakte de trein naar Delft. Het was voor ons allemaal de eerste keer dat we Delft bezochten en dus begonnen we met het verkennen van de de stad van bovenaf. We liepen naar de Nieuwe Kerk om de toren te beklimmen. Zo’n 400 traptreden later, stonden we op het hoogste punt van de kerk (zo’n 100 meter hoog) en hadden we een prachtig uitzicht over de stad en omgeving. Van dit soort uitkijkpunten kan ik zó gelukkig worden!

Eenmaal beneden lunchten we met onze eigen broodjes en gingen we ook in Delft van boetiek naar boetiek. Wat een leuke, kleine winkeltjes hebben ze in beide steden! Al gauw waren we een beetje uitgekeken op de winkels en besloten we meer mooie plekjes van de stad te ontdekken. We liepen naar een rondvaartboot, maar toen we daar een waterfiets zagen liggen, wisten we precies wat ons te doen stond. We trapte een uur lang over de Delftse grachten en bewonderden de mooiheid van de stad vanaf het water. Dit was leuk om te doen!

Toen we van onze waterfiets afkwamen, namen we een drankje op het terras en bezochten we nog wat winkels. Na een tijdje besloten we ook een hapje te eten in Delft. We eindigden op een gezellig terras onder de bomen bij Moeke Delft, wat qua eten een klein beetje tegenviel. Later namen we de trein weer naar Leiden om terug te gaan naar ons appartement. Hier hielden we een self-care avond met gezichtsmaskers, lekkere snacks en Netflix.

Vrijdag 30-07-21

Op de laatste dag van deze kleine vakantie in Nederland, wisten we niet goed wat we moesten doen. Het weer was nog steeds niet fantastisch en dus leek het ons een goed plan om naar mijn huis te gaan, hier te lunchen en de laatste twee afleveringen van de serie te kijken die we waren gestart. Zo gezegd, zo gedaan. Iets voor 16:00 klikte we Netflix weg en kwam er een eind aan onze gezellige kleine vakantie in Leiden.

Net zoals ik vorig jaar tijdens mijn vakantie in Nederland merkte, kwam ik er dit jaar weer achter dat Nederland een prima land is om op vakantie te gaan. Ja, het weer is helaas niet altijd geweldig, maar er zijn genoeg leuke dingen te doen en te zien. Bovendien zijn studentensteden als Leiden, rijk aan leuke terrassen en winkels, waardoor je kunt ontspannen en je ogen uit kunt kijken. Je hoeft je niet te vervelen!

Ga jij deze zomer een paar dagen weg in Nederland en ben je nog op zoek naar leuke hotspots om te eten of iets te drinken? Ik heb verschillende tips op mijn site staan. Ik hoor graag waar jij heen gaat! 🙂