Hotspots,  Reizen,  Restaurants

Dagboek uitstapje in Overijssel

Het is wat met de vakanties en nachtjes weg dit jaar. Door corona besloten we als gezin nog een jaar in Nederland te blijven en een vakantie in het buitenland te laten voor wat het is. Afgelopen dagen verbleef ik daarom gezellig samen met mijn moeder in een B&B in Olst. Om jullie te inspireren voor een leuk nachtje weg of dag uitjes in ons mooie land, leek het me een goed plan om ook een dagboek over ons uitstapje in Overijssel te delen. In deze blog deel ik dan ook alle leuke dingen die we hebben gedaan of bezocht en bij welke restaurantjes we hebben gegeten gedurende deze dagen.

Donderdag 12-08-21

Een oude vriendin van mijn moeder is recent een B&B in de mooie boerderij, waar zij en haar man in wonen, begonnen: B&B Tante Fie. Het leek mijn moeder leuk om hier naar toe te gaan en daar zei ik uiteraard geen nee tegen. Omdat ik aankomende maandag vertrek voor een fietsvakantie met mijn vader, wilde ik voldoende meters maken. Ik besloot rond 9:00 thuis de deur uit te gaan om iets voor 11:30 bij ons B&B in Olst-Wijhe aan te komen. Mijn moeder, die later dan mij met de auto was vertrokken, kwam precies tegelijk aan en dus kon onze kleine vakantie van start gaan. De B&B had naast een slaapkamer en badkamer ook een woonkamer met keukentje. Alles was in een huiselijke sfeer, precies zoals je verwacht bij een Hollandse boerderij. Het zag er zó leuk uit allemaal. Ik friste me op en we kletsten wat met de eigenaren van de B&B. Al kletsend ging de tijd ging erg snel voorbij en voor we het wisten was het al 14:00 en moesten we nog lunchen. Mijn moeder en ik besloten daarom dicht bij de B&B te lunchen bij Brasserie Op Duur. Hier zaten we aan het water en genoten we van onze heerlijke lunch.

Toen we uitgegeten waren, stapte we weer snel in de auto om naar Deventer te gaan. In Deventer zijn we al een aantal keren geweest en hoewel er veel leuke dingen zitten, vind ik het altijd een klein beetje tegenvallen. Dat geldt overigens niet voor restaurants, daarin is de stad super! Omdat we laat hadden geluncht, hadden we na het winkelen nog geen zin om te eten. Wel had ik zin in iets zoets en dronken we een lekker drankje bij Chocolate Company. Vervolgens haalden we een maaltijdsalade bij de supermarkt om deze in ons ‘huisje’ op te eten. In de avond besloten we lekker te ontspannen met een muziekje en boek en gingen we vrij laat slapen in ons fijne bed.

Vrijdag 13-08-21

De volgende ochtend waren mijn moeder en ik vroeg wakker en startten we rustig op. Om 9:00 werd er een uitgebreid ontbijt voor ons klaargezet. Van te voren hadden we aangegeven dat we in de ochtend eigenlijk liever geen brood aten en dat we het zonde vonden als er dan broodjes weggegooid werden. De eigenaresse had daar naar geluisterd en flink uitgepakt. Er werd een volle etagère met kwark, vers fruit en  muesli neergezet. Daarnaast had ze zelfs bananenpannenkoekjes voor ons gebakken en verse jus d’orange gemaakt. Wauw!

Toen we onze buiken aardig vol hadden gegeten met het heerlijke ontbijt, besloten we naar Zwolle te gaan. Het was mijn eerste keer in Zwolle, maar na de eerste vijf minuten wist ik al dat ik dol was op de stad. Om 10:30 zaten alle terrassen namelijk al vol! Ook wij besloten onze dag in de stad te beginnen op het terras en dronken een lekkere koffie bij Douwe Egberts. Daarna gingen we heel wat winkels in en uit en kocht ik onder andere een nieuw jurkje. Tijdens het winkelen dronken we nog een theetje bij Proefiz, wat een erg leuk plekje was. Nadat we de grootste winkelstraat hadden gezien, liepen we naar het restaurantje waar we wilden gaan lunchen: Bij Hartje Zwolle. Hier kun je allemaal kleine gerechtjes bestellen en het is echt een aanrader voor wanneer je in Zwolle bent. Vervolgens bezochten we weer wat winkels en reden we aan het eind van de middag naar onze volgende stop.

Die volgende stop was Raalte. Via Social Deal hadden we een deal voorbij zien komen die ons erg leuk en lekker leek als avondeten. We parkeerde onze auto, liepen door het centrum en kwamen uiteindelijk bij Bar & Bites waar we hadden gereserveerd. Hier kregen we een uitgebreide, vegetarische borrelplank met allerlei lekkers. Voor mijn moeder en mij was dit voldoende als avondeten en we genoten volop van de heerlijke hapjes. Toen we vervolgens weer richting de auto liepen, haalden we een ijsje bij een ijswinkel in het centrum van Raalte. Ik ben namelijk niet op vakantie zonder te genieten van minimaal één ijsje.

Eenmaal terug in ons B&B kozen we er opnieuw voor om de avond rustig te besteden. Dit werd kort onderbroken, want we kregen een rondleiding door de 17de-eeuwse boerderij die op hetzelfde terrein als de B&B staat. De eigenaren wisten precies te vertellen waar de ruimtes vroeger voor gebruikt waren en hebben er zelfs oude spullen van vroeger teruggevonden. Het was net een museum en zo interessant en tof om te zien.

Zaterdag 14-08-21

Na een goede nachtrust was de laatste dag van ons kleine uitstapje al weer aangebroken. Mijn moeder en ik waren stiekem erg benieuwd wat voor een ontbijtje we nu zouden krijgen en konden echt niet wachten. Opnieuw werd ons ontbijt om 9:00 klaargezet en was deze inderdaad anders. We kregen versgebakken ontbijtkoek van havermout en ook was er zelf gebakken granola om door onze kwark te doen. Opnieuw zaten we volledig te genieten van al het lekkers.

Na het ontbijt en het inpakken van onze koffers bleven we dichterbij de B&B. We bezochten bakkerij De Bökkers Mölle in Olst. Deze bakkerij is al vanaf 1789 gevestigd in een molen. De vriendin van mijn moeder had aangeraden om hier koffie te drinken en het award-winnende krentenbrood mee te nemen. Zo gezegd, zo gedaan. Het rook heerlijk in de kleine bakkerij en we keken onze ogen uit. Al was mijn moeder wel erg enthousiast en bestelde zij een proeverijtje. Nog vol van het ontbijt proefden we van de verschillende taartjes uit de bakkerij. Het is jammer dat ik niet zo weg ben van zoetigheid en taartjes, maar als jij hier wel gelukkig van wordt, is dit zeker aan aanrader! Verder was er in Olst niet veel te doen en dus besloten we bij de supermarkt wat dingen voor een salade te halen en reden we weer terug naar de B&B.

Hier maakte we een goed gevulde salade en namen we uiteindelijk afscheid van de B&B-houders. Ik kleedde me om en maakte me klaar voor mijn terugreis op de fiets. Wat hadden we hier genoten! Mijn moeder en ik besloten direct dat we jaarlijks terug zouden komen naar dit fijne plekje, hier kijk ik nu al naar uit. En ja, dan gaat de fiets opnieuw mee, want hier kun je heerlijk fietsen in de natuur en nieuwe plekken ontdekken.

Nog één te gaan

Naast mijn stedentrip naar Milaan en de kleine vakantie in Leiden, ben ik zo blij dat ik deze kleine uitstap naar Overijssel met mijn moeder gepland had staan deze vakantie. Het is leuk om als familie op vakantie te gaan, maar het kan ook heerlijk zijn om met één ouder tijd door te brengen. Volgende week is mijn vader aan de beurt, dan gaan we in vijf dagen zo’n 400 kilometer door Nederland fietsen. Dat betekent dat er nog één vakantiedagboek aankomt en dan is de rust wedergekeerd. Ondertussen ben ik heel benieuwd hoe jij jouw zomer doorbrengt, laat je het me weten?