Hotspots,  Reizen,  Restaurants

Voor het eerst naar Barcelona

In een eerdere blog deelde ik dat ik zou gaan afstuderen in Spanje. Inmiddels zit ik al 2,5 week hier en was het tijd voor een eerste grote dag uit. Samen met mijn huisgenoten heb ik een bucketlist opgesteld voor alles wat we hier de komende maanden in de omgeving willen doen. Een bezoek brengen aan Barcelona staat bovenaan. Afgelopen woensdag was het zo ver en ging ik voor het eerst naar Barcelona. In deze blog vertel ik je wat we allemaal hebben gedaan op deze dag en geef ik leuke tips voor als je zelf de stad eens wil bezoeken.

Dat we graag naar Barcelona wilde, is ook niet zo gek. Onze woonplaats ligt op 1,5 uur rijden met de bus van Barcelona af, dus daar móéten we wel gebruik van maken. Toevallig hadden we woensdag alle drie vrij en konden we onze Spaanse les verzetten. Eén van onze (Nederlandse) huisgenoten is al meerdere keren in de stad geweest en we besloten dat hij onze gids mocht zijn gedurende de dag. We wilde de bekendste highlights zien, lekker eten en vooral genieten. En dat is zeker gelukt!

Vroege vogels
Wat is er nou beter dan stad en strand bij elkaar?

De wekker ging om 6:00 om zo de eerste bus van 7:00 richting Barcelona te nemen. Voor mij was dit, als ochtendmens zijnde, geen probleem. De jongens hadden het er echter wat lastiger mee. Gelukkig konden ze in de 1,5 uur dat we in de bus zaten, slapen. Toen we vervolgens rond 8:30 in de stad kwamen, moest er dan ook gelijk een koffie in. Voor we een koffietentje vonden die open was, hadden we al bijna vier kilometer gelopen. Vanuit het station liepen we namelijk naar de Arc de Triomf, vervolgens via het park langs het regeringsgebouw, richting de dierentuin en door naar het strand. Aan het strand vonden we een klein, lokaal terras die ons de kop koffie serveerde die we nodig hadden. Nu kon de dag écht beginnen.

De stad ontdekken

Na de koffie liepen we verder om de rest van de stad te ontdekken. De eindbestemming? La Sagrada Familia (cathedraal). Daar liepen we heen via het strand, waarna we in de haven kwamen. In deze haven lagen de mooiste jachten en we keken onze ogen uit. Vanaf deze haven liepen we door naar het monument van Columbus die zich op een grote, drukke rotonde bevindt. We staken de rotonde over en liepen eigenlijk rechtstreeks op La Rambla af. Dit is een grote, lange straat vol historische gebouwen, kleine kraampjes en muzikanten. Omdat we zo vroeg in Barcelona aan waren gekomen, zagen we de stad hier volledig opleven. Dit was erg leuk om te zien.

Mercat de la Boqueria en La Sagrada Familia.

Terwijl we op La Rambla liepen, kwamen we langs Mercat de la Boqueria. Dit is een markthal die in het teken staat van de Catalaanse cultuur. Je vind hier vers fruit, kruiden, vis, vlees, heerlijke bonbons… eigenlijk alles. Volgens mij kun je nergens anders betere streekproducten kopen. Na een bezoek aan deze markthal liepen we La Rambla uit en gingen we dwars door de stad, richting La Sagrada Familia. Onderweg zagen we Casa Battló, een architectonisch werk van Antoni Gaudi, en liepen we door de vele winkelstraten. Toen we rond 11:30 eenmaal aankwamen bij de bekende en prachtige kathedraal, kregen we een kleine teleurstelling (waar ik hieronder op terugkom) en besloten we een drankje te drinken.

Hotspots en shoppen

De reden dat we rond de lunchtijd graag bij La Sagrada Familia wilden zijn, was omdat ik een video had gezien van een rooftop bar met uitzicht over een kathedraal. Ik had mijn huiswerk niet gedaan en ging er vanuit dat dit dakterras uitzicht had op La Sagrada Familia. I was wrong. Gelukkig had ik nog veel andere hotspots opgezocht en besloten we naar Zenith te gaan. Dit is een all day brunch & cocktail restaurant. We hadden inmiddels al wel zin in lunch, maar toch moesten we opnieuw een kleine dertig minuten lopen naar dit plekje. Gelukkig was dat het meer dan waard, want de locatie, het restaurant én het eten was geweldig. Als je in Barcelona bent en niet per se zin hebt in Spaanse gerechten, is dit een dikke aanrader.

De heerlijke lunch en het mooie uitzicht.

Bij Zenith maakten we een plan de campagne en besloten we dat het toch wel leuk was om naar het dakterras te gaan, we waren immers in de buurt. We liepen naar Hotel Colón, die een stuk luxer was dan we van te voren dachten, en dronken hier een drankje op het dakterras met uitzicht op een andere kathedraal en de rest van de stad. Ondanks de kou was dit een leuke ervaring en weet ik zeker dat ik hier bij een volgend bezoek aan de stad weer heen wil. Toen we vervolgens de meeste dingen al gezien hadden, besloten we ons tempo te verlagen en even wat winkels te bezoeken. Wat een leuke winkelstraten heeft Barcelona!

Spaanse tapas
El Nacional en de ‘9-straatjes’ van Barcelona.

Rond 17:00 was het tijd om opzoek te gaan naar een restaurant, we moesten namelijk om 20:15 de laatste bus naar huis nemen. Omdat het begon te regenen, besloten we dat we gewoon bij een tapas restaurant naar binnen zouden stappen. Maar toen zag ik aan de andere kant van de straat El Nacional staan. Deze tip had ik van een oud-collega gekregen en móést ik even bekijken. El Nacional is namelijk een oude garage die is omgebouwd tot een luxe foodhal. Je hebt er verschillende, typisch Spaanse restaurantjes waar je kunt eten en de sfeer is er perfect. Toch besloten we dat we het leuker vonden om in een knus, Spaans tapasrestaurant te eten en hielden we het bij El Nacional bij een aperitivo. Al gauw liepen we door naar Casa Lolea in de soort 9-straatjes van Barcelona. Bij dit schattige tapasrestaurant genoten we van een heerlijke shared tapas diner, wat de beste afsluiter van deze fantastische dag was.

Terug naar huis

Na het diner konden we bijna rollend naar het busstation, we zaten zo vol. Bij het busstation moesten we even wachten tot de bus kwam, maar dat vonden we niet zo erg. Terwijl ik op het bankje zat, keek ik op mijn smartwatch. Over de 30.000 stappen?! Dat was een nieuw record… De busrit naar huis was dan ook erg fijn om even alle indrukken van de dag te laten bezinken en vooral om de voeten te laten rusten. Maar, we hadden in deze dag veel highlights van Barcelona gezien en ik kan niet anders zeggen dan dat ik verliefd ben op de stad. Ik denk dat er nog vele dagboekjes over Barcelona en blogs met hotspots zullen volgen 😉 Voor nu kan ik in ieder geval zeggen dat een bezoek aan al deze plekjes, gebouwen en hotspots je bezoek aan de stad volledig waard is!

Ben jij al eens in Barcelona geweest? Ik hoor graag wat jouw favoriete plek of hotspot van de stad is!