Voeding

8x mijn favoriete groenten en hun voordelen

Groente, ik houd ervan! Misschien vind ik groente nog wel lekkerder als fruit. In deze blog deel ik mijn 8 favoriete groenten én de voordelen die ze je opleveren. Daarnaast zal ik per groente ook een aantal links naar heerlijke gerechten plaatsen, zodat je direct aan de slag kunt en kan gaan profiteren van hun geweldige stoffen.

Wanneer je het lijstje met mijn favoriete groenten zo gaat bekijken, zal het je opvallen dat ik erg van groene groente houd. Dit is naar mijn weten altijd zo geweest. Vroeger maakte je mij het meest blij met een normale maaltijd, of te wel: aardappel, vlees en groente. Het zal je dan ook vast niet verbazen dat ik altijd ‘ja’ zeg tegen de stampotten in de winter. Nu ik ouder word en het zelf ook heerlijk vind om in de keuken te staan, kijk ik liever een stapje verder. Maar, altijd met een goede portie groenten!

Kijk je mee naar de groenten die tot mijn favorieten behoren?

  1. Spinazie
    Spinazie, ik kan er geen genoeg van krijgen! Je kunt het in zo veel gerechten en op verschillende manier gebruiken, geweldig! Zo kun je je spinazie koken, roerbakken of als basis voor een salade gebruiken. Zelf ben ik dol op deze pasta met spinazie en zalm. En werd jou vroeger ook altijd verteld dat je sterk werd van spinazie? Dat is ook niet zo gek want spinazie bevat heel veel ijzer. Ijzer zorgt voor de aanmaak van hemoglobine in ons bloed, wat het zuurstof in je lichaam vervoert. Een ijzertekort kan dus tot, onder andere, veel vermoeidheid leiden. Verder bevat deze bladgroente veel vitamine A, B2, B6, C en K. Spinazie zorgt voor een goede werking van de darmen en een beter geheugen.
  2. Broccoli
    Ik vind niet alleen de structuur van broccoli super lekker, deze familie van de bloemkool zit ook nog eens vol met goede stoffen. Zo bevat het veel vitamine C, ijzer en magnesium. Voor veganisten is broccoli ook een goede bron voor calcium. Verder bevat broccoli een stof die bacteriedodend werkt: sulforafaan. Hoewel broccoli het meest gekookt wordt gegeten, kun je deze groente ook heerlijk roerbakken. Maar, mijn favoriete gerecht met deze groente blijft toch wel echt deze heerlijke broccolisoep.
  3. Sperziebonen
    Wist je dat 100 gram sperziebonen maar liefst 20% van de ADH van vitamine C bevat, 18% van vitamine K en 13% van vitamine A? Verder bevatten sperziebonen nog veel meer vitamines en mineralen die we goed kunnen gebruiken en bevatten ze een flink aantal vezels. Sperziebonen vind ik heerlijk om gekookt te eten, maar in een groene curry passen ze ook erg goed thuis!
  4. Boerenkool
    Als mijn ouders vragen wat ik in de winter wil eten, zal het antwoord 9 van de 10 keer boerenkool zijn en dan natuurlijk wel op de oer-Hollandse manier: in een stamppot! Het is maar goed ook dat ik sta te springen voor deze groente, want boerenkool bevat de meeste voedingsstoffen van alle koolsoorten! Een waslijstje opnoemen heeft dus geen zin, gewoon genieten van deze gezonde kool 😉 Dan pak je ook gelijk veel vezels mee.
  5. Raapstelen
    Raapstelen, misschien heb je nog nooit van ze gehoord of misschien vind je ze net zo lekker als mij. Deze groene groente bevat in ieder geval geweldig veel belangrijke antioxidanten. Bijna bijzonder is de hoeveelheid ziektebestrijdende glucosinolaat, een antioxidant dat bekend staat om zijn kankerbestrijdende werking. Verder zijn raapstelen een goede bron voor vitamine A en bevat het 10 keer de hoeveelheid calcium die je in bloemkool zult vinden. ‘Maar wat doe je dan met die raapstelen?’ Heel simpel: een lekkere, winterse stamppot mee maken!
  6. Peulvruchten
    Peulvruchten ben ik de laatste jaren steeds meer gaan waarderen en gebruiken in mijn recepten. Onder de peulvruchten vallen onder andere bonen, erwten, linzen, soja en pinda’s. Ze bevatten weinig vet, veel vezels en veel eiwitten. Vooral door de eiwitten worden ze gezien als een goede vleesvervanger voor vegetariërs en voor veganisten zijn ze eigenlijk onmisbaar. Verder bevatten ze veel mineralen en vitamines. Meer peulvruchten nuttigen kan op een hele makkelijke manier: gebruik ze in je salades! Mocht je een stapje verder willen, gebruik ze dan als basis voor je salade, zoals deze kikkererwtensalade met feta.
  7. Komkommer
    Naast een heleboel water bevat een komkommer ook veel goede voedingsstoffen en vezels en weinig calorieën. Denk bijvoorbeeld aan kalium, vitamine K en verschillende antioxidanten. Het eten van komkommer wordt gezien als een goede manier om je lichaam te detoxen en zou het risico op kanker en hartziekten verminderen. En voor we nu allemaal als een gek komkommers naar binnen gaan werken, kun je ze ook anders gebruiken. Snijd plakjes en gebruik deze als beleg op je boterham bovenop een plakje kaas of kipfilet, verwerk hem in een salade of dip de plakjes in je favoriete hummus als gezonde avondsnack!
  8. Tomaat
    De voordelen van tomaten blijven zelfs bewaard wanneer je ze verwerkt in een pastasaus!

    Volgensmij zijn er maar weinig dagen waarop wij geen tomaten in huis hebben. Ik ben er dol op en snack maar al te graag uit een emmertje cherry tomaatjes! Wist je dat het eten van één tomaat al 40% van de ADH van vitamine C kan opleveren? Dat wordt de dropjes inwisselen voor cherry tomaatjes dus 😉 Verder bevat deze groente veel andere vitamines en mineralen, maar opvallend is de grote hoeveelheid lycopeen. Lycopeen heeft een grote werking in het opruimen van kankerverwekkende radicalen. Ook tomaten kun je op een lekkere manier door je salade of op je brood verwerken. Mocht je wat langer in de keuken willen staan, maak dan vooral je eigen tomatensoep of tomatensaus!

    Dit waren de 8 groente waar je mij altijd blij mee kunt maken. Zat jouw favoriet er ook tussen? En wist je van deze voordelen af? Laat mij vooral weten wat jouw favoriete groente is en wat voor een recept je daarmee zou willen zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.