Voeding

Mijn 7 favoriete gezonde avondsnacks

Niet veel mensen weten het of kunnen het zich voorstellen, maar ik ben dol op snacken. Al eens eerder deelde ik mijn favoriete tussendoortjes voor een school- en/of werkdag, maar vandaag gaan we naar mijn favoriete snackmoment van de dag: de avond! In deze blog deel ik mijn 7 favoriete gezonde avondsnacks waarmee je heerlijk op de bank kunt zitten.

Wat je misschien al wel van mij wist, is dat ik een grote voorkeur heb voor hartige dingen. Mij maak je eigenlijk helemaal niet blij met koekjes, taartjes of snoep. Behalve als het ijs is natuurlijk 😉 Die voorkeur voor hartigheid zal je in het lijstje hieronder ook terugzien. Ondanks dat, hoop ik dat je er inspiratie uit kunt halen. De snacks staan trouwens in willekeurige volgorde en niet van ‘meest lekker’ naar ‘minst lekker’.

1. Noten

Al een paar jaar zijn noten niet meer weg te denken uit mijn leven. Ik top er mijn ontbijtjes mee af, voeg ze toe aan salades of eet ze naast een portie fruit. Maar het vaakst eet ik noten als avondsnack. Sinds ik meer noten eet, heb ik veranderingen in mijn lichaam gemerkt die wijzen op een gezonder lichaam. Noten bevatten namelijk veel onverzadigde vetten en zijn rijk aan eiwitten. Je kunt het best ongezouten noten eten, maar soms is het heel lekker om deze te mengen met een mix als deze pepita mix. Verder zijn cashewnoten, amandelen en pecannoten mijn favoriet.

2. Bites We Love

Als ik wat minder zin heb in noten, maar wel in iets soortgelijks of als ik zin heb in een originele notenmix, grijp ik altijd naar Bites we love. Dit merk maakt verassende én gezonde bites op basis van noten, peulvruchten en fruit. Mijn favorieten smaken zijn de Crunchy peas smoked paprika en de Soya nut mix.

3. Bananenbrood
Dit eiwitrijke bananenbrood is de ideale snack op een sportavond.

Oké, ik eet af en toe echt wel iets zoets in de avond. Vooral na het sporten merk ik dat ik daar weleens zin in heb. Wat ik dan kies? Een zelfgebakken bananenbrood. Gezien ik vaak in de avond sport, zorg ik ervoor dat ik deze van eiwitten is voorzien, zoals dit bananenbrood met vanille en noten. Lekker om zo te eten, maar het is nog lekkerder met een laagje pindakaas of yoghurt.

4. Crackers met hummus

Terug naar hartig. Een andere avondsnack die ik vaak eet, is een pakje crackers van LU met smeersels. Hummus is een smeersel die ik er vaak op smeer om deze snack voedzamer te maken. Het liefst kies ik de crackers met zeezout en een kerrie hummus of een pikante hummus.

5. (gezonde) Chips
Ik ben heel blij dat ik de chips van Food2Smile heb leren kennen!

In het weekend ga ik vaak voor iets anders, soms minder gezond. Chips is dan iets waar ik blij van wordt. Onlangs ontdekte ik de gezonde chips van Food2Smile, waar ik nu erg fan van ben. Ook eet ik graag chips op basis van linzen of kikkererwten of de zeewiernacho’s van Seamore. Niet per se gezonder dan normale chips, maar wel lekker en vaak voorzien van meer vezels en eiwitten.

6. Zoute pepsels

In het weekend zet ik ook graag gezouten pepsels op tafel. Fun fact: op verjaardagen kan ik hier niet van afblijven. Meestal neem ik de normale pepsels mee, maar sinds Bolletje ook pepsels heeft met pindakaas binnenin, heb ik wel een lichte voorkeur… Het is wel belangrijk om rekening te houden met de hoeveelheid zout bij dit soort snacks (geldt voor meerdere snacks uit dit lijstje). Een teveel aan zout kan leiden tot hart- en vaatziekten.

7. Blissballs
Van deze vegan bounty blissballs word ik heel blij!

Laat ik het lijstje afsluiten met iets zoets. Soms neem ik namelijk ‘s avonds een lekkere café latte met havermelk of zwarte koffie en wil ik daar iets kleins bij. Een blissball vind ik dan ideaal! Dit zijn kleine, voedzame balletjes op basis van havermout, noten en dadels. Je kunt ze in verschillende smaken maken, maar van deze varianten met bountysmaak of limoen-kokos, word ik heel gelukkig.

Voor alle zoetekauwen onder ons: sorry! Voor iedereen die op zoek was naar wat nieuwe snacks om te proberen, hoop ik dat je aan dit lijstje met mijn favorieten iets hebt 🙂

Nu is het aan jou! Wat is jouw favoriete avondsnack voor ‘s avonds op de bank? Ik hoor het graag! Deel je het met @its.about.health via Facebook/Instagram?

Liefs!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.